X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Bartolomé Estban Murillo - malarz zniekształcony przez naiwne oczy Madonny

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2014 13:00
Bartolomé Estébanie Murillo stworzył typ ikonograficzny, który przetrwał przez trzysta lat i jest jednym z najbardziej popularnych wizerunków maryjnych. Niestety jego Madonny przyczyniły się do niesprawiedliwej oceny całościowego dorobku tego artysty.
Audio
  • Dr Bożena Fabiani o malarstwie Bartolomé Estbana Murillo (W stronę sztuki/Dwójka)
Madonna różańcowa pędzla Bartolom Estbana Murillo
"Madonna różańcowa" pędzla Bartolomé Estbana MurilloFoto: Wikipedia/domena publiczna

Bartolomé Estban Murillo (przed 1617-1682) to malarz hiszpański, przedstawiciel baroku, działający w Sewilli, gdzie był jednym z założycieli akademii (1660). W swojej twórczości Murillo podejmował tematykę rodzajową, malował również obrazy religijne o cechach wizyjno-ekstatycznych. Stworzył typ ikonograficzny, który przetrwał przez trzysta lat i jest jednym z najbardziej popularnych wizerunków maryjnych, powszechnie naśladowanych i reprodukowanych. Cechy jego warsztatu to delikatny światłocień, miękki modelunek, ciepły koloryt.

Dr Bożena Fabiani w dementuje wiele plotek powstałych wokół osoby artysty i opowiada, jak uwielbienie dla przesłodzonego malarstwa sakralnego paradoksalnie przyczyniło się do zniekształcenia opinii na temat twórczości Murillo. Matka Boska na obrazach Murillo ma niewiele mniej dziecinną twarz niż dzieciątko Jezus i ogromne oczy o nieco naiwnym spojrzeniu. Następne pokolenia patrzą na Murillo przez pryzmat takiego właśnie ujęcia.

Artysta nie znosił przemocy i nie malował drastycznych scen ani ze Starego Testamentu, ani z historii męczeństwa pierwszych chrześcijan, co było rzadkością w epoce baroku, pełnego krwawego realizmu. Dzieci na obrazach Murillo – choć zawsze biedne i obdarte - są dużo ładniejsze od tych trupiobladych małych arystokratów z obrazów Velasqueza. Jednak wbrew obiegowym opiniom malarz unikał nadmiernej ckliwości w scenach rodzajowych.

Do słuchania nagrania gawędy dr Bożeny Fabiani zaprasza Ewa Prządka.

bch

Zobacz więcej na temat: Bożena Fabiani dzieci Madonna
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Arcydzieło Scipione Pulzone w ramach przeprosin

Ostatnia aktualizacja: 28.07.2014 14:00
Choć Scipione Pulzone nie jest malarzem bardzo znanym, to na jego dziełach wzorowały się rzesze artystów. Z tym samym zaangażowaniem malował biblijne sceny i portrety możnych, a sława jego obrazów dotarła do obu Ameryk i Afryki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

El Greco: Michał Anioł? Porządny człowiek, ale malować nie umiał...

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2014 15:30
Czasami tupet i niewyparzony język, ale o wiele częściej nowatorstwo i oryginalność stawały mu na drodze do kariery. W tym roku świętujemy 400. rocznicę śmierci El Greca. Zapraszamy do wysłuchania ostatniej gawędy dr Bożeny Fabiani o tym wybitnym malarzu.
rozwiń zwiń