Malarski feminizm Elisabetty Sirani

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2013 20:02
- Elisabettę Sirani szczególnie frapowały historyczne postaci wielkich, bohaterskich kobiet - mówiła w Dwójce dr Bożena Fabiani w jednej ze swych gawęd poświęconych włoskiej malarce epoki baroku.
Audio
  • Gawęda dr Bożeny Fabiani o włoskiej malarce Elisabettcie Sirani cz.1 (Dwójka/W stronę sztuki)
  • Gawęda dr Bożeny Fabiani o włoskiej malarce Elisabettcie Sirani cz.2 (Dwójka/W stronę sztuki)
  • Gawęda dr Bożeny Fabiani o włoskiej malarce Elisabettcie Sirani cz.3 (Dwójka/W stronę sztuki)
Elisabetta Sirani
Elisabetta SiraniFoto: Tohma/Wikipedia

Elisabetta Sirani była założycielką szkoły malarskiej dla kobiet w Bolonii. Malowała portrety i alegorie, obrazy o tematyce mitologicznej i religijnej. Międzynarodowe uznanie uzyskała dzięki przedstawieniom Świętej Rodziny z Dzieciątkiem. W jej pracowni uczyły się zawodu wyłącznie kobiety.
- Elisabetta podejmowała przeróżne tematy - opowiadała dr Bożena Fabiani. - Szczególnie jednak frapowała ją historia, a w tej interesowały ją najbardziej postacie wielkich kobiet, kobiet bohaterskich, dokonujących wielkich czynów. Zupełnie jakby chciała pędzlem udowodnić, że kobiety w niczym nie ustępują mężczyznom. Bohaterki jej płócien nazywa się heroinami; podobnie nazwano samą malarkę na poświęconej jej bolońskiej wystawie w 2005 r. Uznano, że była nie tylko bohaterką wystawy, lecz także bohaterską kobietą, dzielnie zmagającą się z losem i torującą drogę swoim następczyniom - dodała.

Zapraszamy do wysłuchania wszystkich gawęd poświęconych Elisabetcie Sirani.

Audycję opracowała Ewa Prządka.

Zobacz więcej na temat: barok malarstwo SZTUKA

Czytaj także

Arcydzieła flamandzkiego malarstwa we Wrocławiu

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2013 19:02
Od wtorku na wystawie we wrocławskim Pałacu Królewskim będzie można zobaczyć dzieła Hieronima Boscha, Pietera Brueghla Starszego oraz Młodszego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Najgenialniejszy pośród fałszerzy obrazów

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2013 13:30
"Chrystus w Emaus", obraz uważany za arcydzieło mistrza Veermera, okazał się być fałszerstwem dokonanym przez Hana van Meegerena.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Warszawa: 45 tys. osób obejrzało obrazy Marka Rothki

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2013 19:48
- Spodziewaliśmy się wysokiej frekwencji, ale nie aż tak. Liczba odwiedzających przekroczyła 45 tys., co w Warszawie jest doskonałym wynikiem - powiedziała Agnieszka Morawińska, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie.
rozwiń zwiń