X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Kantaty. Zapomniany wątek w twórczości Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2019 16:36
W audycji opowiedzieliśmy o fascynacji Stanisława Moniuszki kantatami. Jakie tematy w nich podjął? Dlaczego w ogóle zaczął w Wilnie je pisać i dlaczego do tego gatunku powrócił po latach? Na te pytania odpowiedział muzykolog Maciej Prochaska.
Audio
  • Moniuszko - historia prawdziwa 7 sierpnia godz. 19.29
Portret Stanisława Moniuszki
Portret Stanisława MoniuszkiFoto: Polona.pl/domena publiczna

Stanisław Moniuszko 1200.jpg
Rok Moniuszki w Polskim Radiu

"Każdą treść najfantastyczniejszą możemy w kantatę ułożyć. Nic w niej nie wiąże: ni przebieg czasu, ni zmiana miejsca, ni ilość osób. Z nieba na ziemię, stąd do piekła swobodne przejście bez obrazy przyzwoitości. Opowiadanie (niekoniecznie recitativo dawniejsze) zapełnia dokładnie ruch dramatyczny, a pieśni, arie, duetta, chóry, przecinając powieść i zajmując jej ustępy czysto liryczne, tworzą całość pełną interesu i powabu. Nie mamy wzorów podobnej kantaty. Zaledwie oratoria mogą być dla niej wskazówką. Przedmiot obrany – do nieskończoności zmienia jej charakter. Może być nawet komiczną, sielską itd. A ileż ułatwienia w samym wykonaniu! Wszelkie kulisowe pomoce – zależność powodzenia dzieła od wszystkich osób personelu teatru (w którym od pierwszego tenora do ostatniego lampnera, każdy z tych panów swą niełaską może wpłynąć na niezasłużone fiasko), ciernista droga, jaką przejść trzeba, ażeby wyżebrzeć u dyrekcji teatru przedstawienie dzieła, i tyleż innych, dotkliwych, upokarzających szczegółów usuwa kantata".

Tak pisał Stanisław Moniuszko w liście z 1854 roku do Józefa Ignacego Kraszewskiego. List ten jest próbą przekonania Kraszewskiego, by napisał libretto kantaty. Próbą niestety nie udaną. Mimo to Moniuszko w okresie wileńskim stworzył swoje pierwsze kantaty, a do gatunku tego powrócił po latach w Warszawie. Utwory te są dziś mało znane i bardzo rzadko wykonywane. Szkoda! Nijoła, Milda czy Widma to znakomita muzyka, bliska operze, co podkreślał już Zdzisław Jachimecki: "obracają się w kole bardzo podobnych środków i form wokalnych i instrumentalnych". Choć od razu trzeba zaznaczyć, że nie wszystkie dzieła kantatowe Moniuszki wyrastają wprost z opery. Jaka więc jest ich muzyka? Jakie tematy Moniuszko w nich podjął? Dlaczego w ogóle zaczął w Wilnie pisać kantaty i dlaczego do tego gatunku powrócił po latach?

Gościem audycji był Maciej Prochaska, muzykolog, autor opracowań i rekonstrukcji wielu partytur Moniuszkowskich, w tym partytury kantaty Widma.

***

Tytuł audycji: Moniuszko - historia prawdziwa

Prowadził: Piotr Matwiejczuk

Gość: Maciej Prochaska (muzykolog, autor opracowań i rekonstrukcji wielu partytur Moniuszkowskich)

Data emisji: 7.08.2019

Godzina emisji: 19.30


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Gdzie szukać stylu polskiego u Moniuszki?

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2019 09:19
Co w partyturach ojca polskiej opery moglibyśmy uznać za narodowe? Na pytania te odpowiadał w audycji prof. Ryszard Daniel Golianek z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Prawdziwe brzmienie Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2019 09:06
- Większość rękopisów Moniuszki przetrwała w dobrej formie dzięki zbiorom Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. Mamy tam rękopisy pierwotne, czyli pierwsze zapisy dzieł. Mamy też wyciągi fortepianowe i wreszcie partytury orkiestrowe pisane w specyficznej dla Moniuszki formie - opowiadał w Dwójce Maciej Prochaska, muzykolog.
rozwiń zwiń