Urodzony w Petropolis brazylijski kompozytor, skrzypek, pedagog i naukowiec Cesar Guerra-Peixe (1914-1993) zaczął grać na skrzypcach dość późno, bo dopiero w wieku 11 lat. W 1931 roku rozpoczął studia harmonii w Escola Nacional de Música w Rio de Janeiro, mieście, w którym w latach 1938-1943 studiował kompozycję pod kierunkiem Newtona Pádui w Conservatório Brasileiro.
W 1944 nawiązał kontakt z kompozytorem serialistą Hansem-Joachimem Koellreutterem. Serializm był rodzącą się w tamtych latach techniką kompozytorską zakładającą uporządkowanie elementów dzieła muzycznego za pomocą tzw. serii.
Koellreutter wywarł duży wpływ na twórczość Césara Guerry-Peixe. Jednak już w 1949 roku kompozytor porzucił serializm i rozpoczął badania nad muzyką ludową w północno-wschodniej Brazylii, które opublikował w swojej książce "Maracatus do Recife".
Czytaj także: Wiele tożsamości latynoskiej klasyki
Za życia Guerra-Peixe grał w orkiestrach, pisał popularne utwory i aranżacje do audycji i nagrań, pracował w radiu. Badał muzykę ludową Brazylii i włączał ją do swojej twórczości. W swoim kraju jest najbardziej znany właśnie z późniejszych utworów w stylu narodowym. Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród.
(wykorzystano materiały ze strony Sphinx Music)
119:48 2022_07_31 17_01_37_PR2_Kalambury_z_partytury.mp3 César Guerra-Peixe - od serializmu do brazylijskiej muzyki ludowej (Kalambury z partytury/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Kalambury z partytury
Prowadził: Krzysztof Herdzin
Data emisji: 31.07.2022
Godzina emisji: 17.00