X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Marc-André Hamelin i The Ulster Orchestra najlepsi w symfonii Bernsteina

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2018 15:00
Sędziowie "Płytowego Trybunału Dwójki” tym razem oceniali wykonania II Symfonii "Age of Anxiety" Leonarda  Bernsteina.
Audio
  • Symfonia Bernsteina przed Płytowym Trybunałem Dwójki (Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki)
Marc-Andr Hamelin
Marc-André HamelinFoto: Fran Kaufman/mat. prasowe

Jury w składzie Krzysztof Herdzin, Wojciech Michniewski i Kacper Miklaszewski najwyżej oceniło nagranie:

Marc-André Hamelin – fortepian, The Ulster Orchestra, dyr. Dymitr Sitkowiecki (Belfast 16/17.01. 2000; Hyperion 2000).

Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy w audycji:

  • Philipp Entremont – fortepian, New York Philharmonic, dyr. Leonard Bernstein (nagranie: Nowy Jork 1965; LP CBS Columbia Masterworks 1966)
  • Lukas Foss – fortepian, Izraelska Orkiestra Filharmoniczna, dyr. Leonard Bernstein (nagranie: Filharmonia Berlińska 8/1977, LP DG 1978)
  • Jean-Yves Thibaudet – fortepian, Baltimore Symphony Orchestra, dyr. Marin Alsop (nagranie: live – Baltimore 27/28.09.2013; CD Naxos 2016)
  • Beatrice Rana – fortepian, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, dyr, Antonio Pappano (nagranie: Auditorium Parco della Musica, Rzym – luty 2018; 2 CD Warner Classics 2018)
  • Krystian Zimerman – fortepian, Berliner Philharmoniker, dyr. Sir Simon Rattle (nagranie: live, Filharmonia Berlińska 13/16.06.2018; DG 2018)

***

Plan słuchania:

I runda

(Part One)
The Prologue: Lento moderato
The Seven Ages: Variations - Variation 1 L'istesso tempo, Variation 2 Poco più mosso

II runda

(Part Two)
The Dirge: Largo (frag.)

III runda

(Part Two)
The Masque: Extremely Fast

Finał

(Part Two)
The Epilogue: L’istesso tempo. Adagio. Andante. Con moto (frag.)

***

Czworo bohaterów siedzi w barze Przy Trzeciej Alei w Nowym Jorku: syn irlandzkich emigrantów, oficer - lekarz Kanadyjskich Sił Powietrznych, żołnierz marynarki wojennej i dziewczyna, pracująca w dużym domu handlowym. Rozmawiają, wiadomo o życiu. I o wojnie, która choć bezpośrednio ich nie dotyka, nie pozwala jednak o niej zapomnieć. Siedzą, piją, dyskutują na losami współczesnego człowieka, omawiając przykłady osób w różnym wieku i w różnych sytuacjach. 

Tak rozpoczynjący się poemat Audena "The Age of Anxiety" z 1947 roku - za który autor otrzymał poetyckiego Puliztera - stał się inspiracja dla Leonarda Bernsteina. Amerykański twórca w latach 1948-1949 komponował II Symfonię na orkiestrę i fortepian solo, przejmując tytuł i układ części od Audena. Nowe dzieło zadedykował Sergiuszowi Kusewickiemu z okazji 25 lecie jego pracy z Bostończykami. 

Bernstein ukończył II Symfonię w Nowym Jorku, dokładnie 20 marca 1949 roku. Niezadowolony jednak z zakończenia poddał dzieło, w 1965 roku, gruntownej rewizji, i w takiej wersji II Symfonia grywana jest do dziś (stała się nawet tematem baletu). Sam pisarz nie był zainteresowany tym, co zrobił Bernstein, twierdząc, że słów nie da się żadnym stopniu przełożyć na muzykę. 

Utwór składa się z dwóch części: pierwsza to prolog oraz cykl wariacji (zatytułowanych "Siedem Wieków" i "Siedem Etapów"); na część składają się trzy ogniwa: "Pieśń żałobna", "Maska" i "Epilog".


***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Krzysztof HerdzinWojciech MichniewskiKacper Miklaszewski

Data emisji: 20.10.2018

Godzina emisji: 17.00

mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Muzyczne oblicza Leonarda Bernsteina

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2018 13:39
Z okazji setnej rocznicy urodzin (25 sierpnia) wybitnego kompozytora słuchaliśmy dwóch interesujących płyt z bogatego dorobku tego artysty.
rozwiń zwiń