Gamelan w japońskiej popkulturze

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2022 09:00
W "Nocnej strefie" doszło do jedynego w swoim rodzaju zderzenia kultur. - Opowiem o tym, jak indonezyjski gamelan inspiruje japońskich kompozytorów muzyki współczesnej, elektronicznej, popularnej, filmowej, a także twórców trip-hopu - tak na audycję zapraszał prowadzący Krzysztof Dziuba.
Okładki płyt, których posłuchamy podczas audycji
Okładki płyt, których posłuchamy podczas audycjiFoto: Mat. pras.

Muzyka gamelanu balijskiego jest jak wulkan. Energetyczna, wybuchowa, nieprzewidywalna. Oddziałuje z ogromną siłą. Nic dziwnego, że od dziesięcioleci brzmienie indonezyjskich orkiestr złożonych z gongów i najróżniejszych idiofonów fascynuje kompozytorów z Europy i Ameryki.

Utwory inspirowane gamelanem tworzyli m.in. Claude Debussy, Colin McPhee, Steve Reich, Lou Harrison czy Jarosław Kapuściński. Jednak w najbardziej zdumiewający sposób gamelan wchłonęła współczesna kultura Japonii. Muzyka Jawy i Bali wdarła się do twórczości artystów z najróżniejszych stron sceny. Pojawia się w muzyce syntezatorowej lat 80., w muzyce filmowej, a nawet w ścieżkach dźwiękowych do anime i gier Nintendo.

Naszej opowieści o fenomenie gamelanu w kulturze Japonii towarzyszyły m.in.: elektroniczne eksperymenty Haruomiego Hosono i zespołu Yellow Magic Orchestra, gamelanowa muzyka z gier video lat 90., nagrania terenowe zarejestrowane na Bali dla St. GIGA, japoński trip-hop oraz muzyka z anime "Akira", której nie wyobrażamy sobie bez brzmienia bambusowego gamelanu Jegog.

PLAYLISTA:

1. Kaoru Inoue – Malam [„Forgotten Documentaries”, SeedAndGround 2021]
2. Ryuichi Sakamoto – Merry Christmas Mr. Lawrence [„Merry Christmas Mr. Lawrence”, London Records 1983]
3. Geinoh Yamashirogumi – Dark Slumber [„Ecophony Rinne”, Invitation 1986]
4. Geinoh Yamashirogumi – Kaneda [„Akira Symphonic Suite”, Invitation 1988 / Milan 2016]
5. Geinoh Yamashirogumi – Tetsuo [„Akira Symphonic Suite”, Invitation 1988 / Milan 2016]
6. Haruomi Hosono – Angkor Vat (Addaptation of Mabui Dance) [„Naga (Music For Monsoon)”, FOA Records 1995]
7. Haruomi Hosono – Mabui Dance #2 [„Medicine Compilation From The Quiet Lodge”, Epic 1993]
8. Haruomi Hosono – Luminescent / Hotaru [„Philharmony”, Yen Records 1982]
9. Koji Kondo, Naoto Kubo, Shigetoshi Gohara, Shiho Fujii, Yuki Tsuji – Forgotten Isle z gry Super Mario Odyssey
10. Koji Kondo, Naoto Kubo, Shigetoshi Gohara, Shiho Fujii, Yuki Tsuji – Forgotten Isle (wersja 8-bitowa) z gry Super Mario Odyssey
11. Hiroki Kikuta – Ceremony z gry Secret of Mana [„Seiken Densetsu 2: Original Sound Version”, NTT Publishing 1993]
12. Ikuko Mimori – Rainbow Cloud z gry Pokémon Snap
13. Ryuichi Sakamoto – Batavia z filmu Merry Christmas Mr. Lawrence [„Merry Christmas Mr. Lawrence”, London Records 1983]
14. Haruomi Hosono – Roocho Jazz [„Paradise View”, Monad 1985]
15. Gamelan Tirta Sari Ensemble Of Peliatan Village – Kebyar Trompong [„JVC World Sounds. Bali - Gamelan Semarpegulingan [I]”, Victor 1986 / JVC 1990]
16. Kana Kobayashi, Yoshihiro Kawasaki (nagranie) – 深い闇の響き[„Ambient Soundscape 5: NIGHT & MOON. Full-moon Mystique, Bali Island”, St. GIGA 1992]
17. Takagi Kan – アートマンのテーマ (Theme From Artman) [„Artman”, Eastworld 1997]
18. Takagi Kan – Who Gets [„Artman”, Eastworld 1997]
19. Kazumi Watanabe – Garuda (Kuniyuki Remix) [12”, „Garuda”, Jazzy Couscous 2018]
20. Kecak z Bony (Bali) / Michael Stearns – Kecak z filmu Baraka [„Baraka (Music From The Original Motion Picture Soundtrack)” Milan 1992]
21. Yellow Magic Orchestra – Neue Tanz [„Technodelic”, Alfa Music 1981]
22. Geinoh Yamashirogumi – Battle Against Clown z anime Akira [„Akira Symphonic Suite”, Invitation 1988 / Milan 2016]
23. Hiroki Kikuta – The Oracle z gry Secret of Mana [„Seiken Densetsu 2: Original Sound Version”, NTT Publishing 1993]
24. Geinoh Yamashirogumi – Doh No Kembai (fragment) [„Osorezan / Doh No Kembai”, Victor 1976]
25. Geinoh Yamashirogumi –Gaia [„Ecphony Gaia”, Invitation 1992]
26. Ryuichi Sakamoto – Ulu Watu [„Esperanto”, School 1985]
27. Yellow Magic Orchestra – Seoul Music [„Technodelic”, Alfa Music 1981]
28. YAS-KAZ – Respite of The Bows & Arrows [„Jomon-sho”, Canyon 1984 / Glossy Mistakes 2020]
29. Krontjong Ensemble "Pantja Warna” – Krontjong Moritsku [„Krontjong Ensemble "Pantja Warna"”, Dureco 1968]
30. Amephone – Akai Hashi [„Esquisse 3/3”, Golden Collette 2003]
31. Keiji Haino – Who knew that so many blues should reside here too​.​.​. (fragment) [„Who knew that so many blues should reside here too”, Hören 2020]

Posłuchaj
172:28 2022_07_04 22_00_39_Nocna_strefa.mp3 Gamelan w japońskiej popkulturze (Nocna strefa/Dwójka)

Okładki płyt Okładki płyt

***

Tytuł audycji: "Nocna strefa"

Prowadził: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 4.07.2022

Godzina emisji: 22.00

Czytaj także

10 utworów o Tokio i "Cat" Hiroshiego Suzukiego

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2021 00:55
Tokio 2020 – Igrzyska Olimpijskie, których nie chciało japońskie społeczeństwo. Mimo wszelkich przeciwności właśnie wystartowały, a skoro oczy sporej części świata skierowane są teraz w stronę stolicy Japonii, to my również udaliśmy się w jej kierunku. W "Nocnej strefie" złożyliśmy muzyczny hołd jednemu z najbardziej fascynujących miejsc na Ziemi.
rozwiń zwiń

Czytaj także

夏, czyli lato

Ostatnia aktualizacja: 28.06.2022 01:00
Za nami pierwsze wydanie letniej "Nocnej strefy". Latem noce są krótkie, ale my gramy o godzinę dłużej. Na otwarcie sezonu serwowaliśmy miksturę letniego jazzu, city popu i morskiego ambientu. Wszystko Made In Japan.
rozwiń zwiń