Gdańsk ma tytuł Miasta Literatury UNESCO. Dołączył do Krakowa i Wrocławia

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2025 15:33
Międzynarodowe współprace, promocja lokalnych twórców, realizacja ambitnych projektów kulturalnych, społecznych i edukacyjnych - takie możliwości otwierają się dla Gdańska, dzięki tytułowi Miasta Literatury UNESCO. Tym samym nadbałtycka metropolia dołącza do Krakowa i Wrocławia, wyróżnionych tym tytułem we wcześniejszych latach. 
Gdańsk to trzecie miasto w Polsce z tytułem Miasta Literatury UNESCO
Gdańsk to trzecie miasto w Polsce z tytułem Miasta Literatury UNESCOFoto: Sergii Figurnyi/shutterstock.com

Tytuł Miasto Literatury UNESCO przyzwany jest za wyjątkowe dziedzictwo literackie i kreatywność. Gdańsk jest trzecim polskim miastem z tym prestiżowym wyróżnieniem. Mogą się nim szczycić też Kraków i Wrocław. 

Prestiżowy tytuł dla Gdańska

- Tytuł Miasta Literatury UNESCO to nie tylko prestiżowe wyróżnienie, ale przede wszystkim potwierdzenie, że Gdańsk jest miejscem, gdzie słowo ma moc budowania wspólnoty, inspirowania do działania i pielęgnowania wartości. To sukces wszystkich, którzy tworzą literackie oblicze naszego miasta – autorów, badaczy, czytelników, instytucji i pasjonatów kultury - powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Tytuł "Miasto Literatury UNESCO" to nie tylko tytuł, to również szansa i zobowiązania dla miasta. Szerokie perspektywy otwierają się przed gdańskimi autorami, tłumaczami, ilustratorami. To również dostęp do licznych programów rezydencyjnych. 

Miasto Literatury UNESCO - szanse i wyzwania

Droga do tytułu wcale nie była krótka - Gdańsk starał się o niego od 2022 roku. Autorką zwycięskiej aplikacji jest Elżbieta Foltyniak. Zaznaczono w niej, że położenie Gdańska oraz jego historia czynią go naturalnym centrum dla projektów skupionych wokół zagadnień dotyczących swobody ekspresji czy pokojowych inicjatyw obywatelskich. Zauważono również, że bliskość Morza Bałtyckiego i Kaszub inspiruje do działań interdyscyplinarnych, mających na celu promowanie małych języków oraz unikatowego rzemiosła, wspierając równocześnie tworzenie nowych miejsc pracy oraz zrównoważoną turystykę. 

Gdańsk już dziś może pochwalić się licznymi wartymi naśladowania inicjatywami - jest tu Pomorska Biblioteka Cyfrowa, tworzona przez ponad 40 instytucji, działa Gedanopedia - obecnie największa miejska encyklopedia w Europie, przy Europejskim Centrum Solidarności działają Latający Uniwersytet Praw Człowieka i Akademia Reportażu. 

Tytuł Miasto Literatury UNESCO wiąże się również z przyjęciem zobowiązań, wśród których jest deklaracja angażowania się w działania związane z edukacją ekologiczną, wyrównywanie szans, dbanie o kulturowe dziedzictwo regionu. 

7 polskich miast w Sieci Miast Kreatywnych UNESCO

Sieć Miast Kreatywnych UNESCO (UCCN) została utworzona w 2004 roku. Jej celem jest wsparcie współpracy między ośrodkami dostrzegającymi potencjał sektora kreatywnego jako siły napędowej dla działań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Aktualnie Sieć zrzesza 350 miast - wśród nich jest 7 miast z Polski - trzy z nich: Gdańsk, Kraków, Wrocław noszą tytuł Miasta Literatury, jest też Łódź i Gdynia z tytułami w dziedzinie filmu, Katowice i Bydgoszcz z tytułami w dziedzinie muzyki.


***

pj

Czytaj także

Krakowski Skład Solny w MSN. Artyści, aktywiści dla Wisły

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2025 16:51
Sale Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zostaną zajęte przez jednostki pływające, a precyzyjniej "pływające dzieła sztuki" zaprojektowane i wykonane przez artystki i artystów oraz organizacje pozarządowe i kolektywy, które tworzą społeczność krakowskiego Składu Solnego. Od 14 lat Wodną Masą Krytyczną zwracają uwagę na Wisłę - "Chcą się kąpać". Teraz swoje łodzie i historię zwycięskiej walki o miejsce dla niezależnej sztuki zaprezentują w MSN w Warszawie. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Andrzej Pągowski: zostałem ambasadorem "Polski na TAK", bo mam dość "Polski na NIE"

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2025 12:42
- Uważam, że polska grafika i sztuka plakatu osiągnęły poziom światowy, a nawet więcej. Jesteśmy bardziej inteligentni, bardziej lustracyjni, bardziej różnorodni, bardziej świeży - mówi Andrzej Pągowski, grafik, plakacista, ambasador "Polski na TAK". - Pułapką jest gdy młodzi ludzie za mało patrzą w siebie i w historię kraju, która dałaby im różnorodność i inność, a patrzą na to co modne, co modne na zachodzie, co się sprzedaje. 
rozwiń zwiń