Stres - siła napędowa czy największy wróg człowieka?

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2014 08:15
Czasem w życiu się przydaje, bo pod jego wpływem potrafimy się zmobilizować i udaje nam się coś trudnego. Ale co ze stresem, który hodujemy tygodniami i miesiącami? Jak sobie z nim radzić?
Audio
  • Po co nam stres i jak sobie z nim radzić - rozmowa z psychologiem zdrowia Mateuszem Banaszkiewiczem (Czwórka/Tryb głośnomówiący)
Ćwiczenia oddechowe, masaż albo aktywność fizyczna to dobre sposoby na zmniejszenie napięcia w organizmie
Ćwiczenia oddechowe, masaż albo aktywność fizyczna to dobre sposoby na zmniejszenie napięcia w organizmieFoto: Glow Images/East News

Natura wyposażyła nas w stres po to, żeby wspierać nas w sytuacjach kryzysowych. To mechanizm mobilizujący do działania, zwiększający nasze obroty.

- Stres towarzyszył człowiekowi od zarania dziejów. W czasach prehistorycznych pomagał walczyć z tygrysem, dziś na przykład stymuluje do nauki przed egzaminami - tłumaczy psycholog zdrowia Mateusz Banaszkiewicz. - Tyle że nie potrafimy sobie z nim radzić tak dobrze jak nasi przodkowie i w tym momencie stres jest przez nas nadużywany.

Czytaj także: Rozmowa kwalifikacyjna - jak zrobić dobre wrażenie? >>>

/

Długotrwałe napięcie nie jest dobre dla naszego organizmu i mocno nas obciąża. - Zamiast żyć w chwili obecnej rozpamiętujemy zdarzenia z przeszłości, albo wybiegamy w przyszłość i analizujemy najczarniejsze scenariusze. Że zawalimy sesję, że nasi bliscy będą chorzy - mówi ekspert. - Inteligencja współczesnego człowieka nie pozwala mu cieszyć się teraźniejszością, tylko podkręca sytuacje stresowe.

Te zaś powodują m. in. pocenie się dłoni, ucisk w żołądku, zawroty głowy. Fizyczne, psychiczne, emocjonalne i behawioralne znaki ostrzegawcze nie powinny być ignorowane. To sygnał od naszego organizmu, że powinniśmy zwolnić i pozwolić sobie na relaks. - Umiejętność skutecznej redukcji stresu to klucz do dobrego samopoczucia i efektywnej pracy - wyjaśnia gość Czwórki. - Nie ma bowiem mowy o tym, by człowiek na dłuższą metę żył w ciągłym stresie, a jednocześnie dobrze radził sobie w pracy i był szczęśliwy "po godzinach". Dlatego warto poszukać najlepszych dla siebie technik rozładowania napięcia. Dla niektórych będą to ćwiczenia oddechowe, dla innych aktywność fizyczna albo masaż.

Co odstresowuje najskuteczniej i do czego może doprowadzić życie w ciągłym stresie - dowiesz się słuchając nagrania z "Trybu głośnomówiącego" .

Rozmawiał Tomasz Kosiorek.

(kul/asz)

Czytaj także

Mistrzyni driftingu: kobiety to świetni kierowcy!

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2014 13:00
- Wciąż za często operuje się skrótami myślowymi, które nie są prawdą. Panie świetnie potrafią prowadzić samochody, nie gorzej od facetów - powiedziała w Czwórce mistrzyni driftingu Karolina Pilarczyk.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak zrobić ten pierwszy krok? "Przede wszystkim nie należy się bać"

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2014 08:00
Nie wiesz, jak zrobić pierwszy krok, jak podejść do koleżanki, które ci się podoba, albo co powiedzieć chłopakowi, by się nie narzucać, ale zwrócić na siebie jego uwagę? Oto garść złotych rad, które pomogą ci w życiu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Romans w pracy - czy ta miłość przetrwa?

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2014 15:00
W miejscu pracy spędzamy dużą część życia. Tam też czasami przenosimy swoje życie uczuciowe. Czy romans w biurze ma jakikolwiek sens?
rozwiń zwiń