Game based learning w edukacji. "Gry zastąpią książki"?

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2023 11:38
- Tworzymy grę komputerową specjalnie dla potrzeb edukacyjnych, dzięki graniu, uczniowie i studenci poszerzają wiedzą i rozwijają się – mówiła Natalia Walter z Zakładu Edukacji Medialnej Uniwersytetu im Adama Mickiewicza w Poznaniu. 
Nowoczesne technologie coraz częściej są wykorzystywane w kształceniu studentów
Nowoczesne technologie coraz częściej są wykorzystywane w kształceniu studentów Foto: shutterstock/Robert Kneschke

Wciąż badana jest efektywność nauczania przez wirtualną rozrywkę, a efekty tych eksperymentów poznamy dopiero za kilka lat. Być może wówczas, zamiast podręczników w szkołach używać będziemy gier komputerowych. Game based learning to rodzaj gier, których zasady opracowano w taki sposób, że ich elementy służą poprawie umiejętności lub poszerzeniu zasobów wiedzy graczy. Poza walorami czysto rozrywkowymi, gra taka stymuluje rozwój uczniów w określonych kierunkach i obszarach.

Już dziś już naukowcy przekonują, że zasad ekonomii można nauczyć się z gry "Monopoly". - Game based learning idzie krok dalej i polega na tworzeniu specjalnych gier dla potrzeb edukacyjnych - mówiła Natalia Walter. - Dobrym przykładem są m.in. symulatory lotu. Ludzie, którzy trenowali na nich, potem lepiej radzili sobie w pilotowaniu prawdziwych samolotów. Przyszli chirurdzy, którzy operowali wirtualnie, lepiej radzili sobie w rzeczywistości - wyliczała gość Czwórki.

Sprawdź także:

Podobne metody wykorzystywać można także szkołach podstawowych i średnich. - W tych przedziałach wiekowych gra ponad 70 proc. osób. Jeśli więc jakiś czynnik jest dla ucznia atrakcyjny, możemy dzięki temu zachęcić go do zgłębiania tematu - podkreślała ekspert. Na polskim rynku także pojawiają się już pierwsi twórcy gier. Jednym z nich jest nauczyciel historii z Poznania, Kamil Bielicki, twórca "Edukajki". - Z naszych badań wynika, że choć nauczyciele wiedza, że dostępne są liczne aplikacje dydaktyczne, wciąż szukają nowych - podkreślał w rozmowie z Czwórką. 

Posłuchaj
04:01 _PR4_AAC 2023_01_18-07-32-53.mp3 Na czym polega game based learning? (Pierwsze słyszę/Czwórka) 

- Każdy z nas uczy się inną metodą. To, ile z tego, co się nauczyliśmy, zostanie w naszych głowach na dłużej, i jak bardzo przydadzą nam się w systemie edukacyjnym gry komputerowe, okaże się dopiero po latach - podkreślała Natalia Walter. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Materiał przygotował: Szymon Majchrzak 

Data emisji: 18.01.2023

Godzina emisji: 07.15

kd

Czytaj także

Blue monday. Czy najszczęśliwsi na świecie ludzie odczuwają melancholię?

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2023 08:00
16 stycznia nazywany jest "blue monday", czyli najbardziej depresyjnym dniem w roku. Zmęczeni jesteśmy szarymi dnia, a do wiosny wciąż jeszcze 63 dni. Sprawdzamy, jak z melancholią, smutkiem i chandrą radzą sobie Finowie, najszczęśliwszy naród świata wg. raportu ONZ. 
rozwiń zwiń