X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nowe Technologie

Masz domenę? Nie pozwól, żeby wygasła

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2013 06:30
Większość domen nie jest przedłużanych, bo przestają być potrzebne. Często zdarza się jednak, że wygasają przez zaniedbania właścicieli. Oto 3 najczęstsze przewinienia abonentów domen, których łatwo uniknąć.
Masz domenę? Nie pozwól, żeby wygasła
Foto: Glow Images/East News

W czasach kreatorów stron www i systemu WordPress uruchomienie własnej witryny nie jest trudnym zadaniem. Wystarczy zarejestrować domenę, zamówić konto hostingowe i wgrać na nie pliki. Pozostaje wypełnić stronę treścią, skonfigurować pocztę i pamiętać o odnawianiu domeny.

Raporty publikowane przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK) pokazują jednak, że wielu abonentów domen zapomina o ostatnim punkcie. Z danych wynika, że tylko 6 na 10 adresów w polskiej domenie jest przedłużanych na kolejny okres abonamentowy. Dla porównania, w przypadku europejskiej domeny .eu procent odnowień sięga 80%.

Dlaczego Polacy rezygnują z domen?

Powodów jest kilka. Wiele domen to nietrafione inwestycje. Są rejestrowane dla stron, które ostatecznie nie powstają lub po prostu przestają być potrzebne. Często zdarza się jednak, że domeny wygasają z powodu zaniedbań abonenta. Przerwa w działaniu strony, spowodowana nieprzedłużeniem domeny, może mieć dotkliwe konsekwencje. Szczególnie w przypadku serwisów e-commerce.

Po zakończeniu okresu abonamentowego, adres nie wygasa od razu. W przypadku polskich domen, na dwa tygodnie trafia do tzw. kwarantanny. Przez ten czas nie działa strona internetowa ani poczta skonfigurowana w domenie, co może utrudnić prowadzenie firmy i kontakt z klientami.

Właściciel adresu ma jeszcze szansę go przedłużyć. W tym celu musi zgłosić się do firmy, w której zarejestrował domenę. Po zakończeniu kwarantanny domena wraca do puli wolnych nazw i może być zarejestrowana przez każdego. Wtedy odzyskanie jej jest znacznie trudniejsze i w dużej mierze zależy od dobrej woli nowego abonenta lub ceny, jakiej zażąda.

Uniknięcie podobnych komplikacji nie jest trudne. Oto 3 najczęstsze powody wygasania domen z winy właścicieli. Warto się z nimi zapoznać żeby uniknąć problemów ze swoją domeną.

Kilka dni robi różnicę

Dziesiątki maili dziennie, mnóstwo faktur i telefonów – tak wygląda codzienność wielu firm. W natłoku dokumentów, informacji i terminów nietrudno przeoczyć datę wygaśnięcia domeny. Rejestratorzy przypominają kilkukrotnie o zbliżającym się terminie, wysyłając powiadomienia pocztą elektroniczną lub dzwoniąc do swoich klientów.

Czasami abonenci traktują powiadomienia od rejestratora jak informację handlową i nie reagują na nie. Zdarza się również, że podczas rejestrowania domeny właściciel podaje adres e-mail, którego nie sprawdza regularnie. W efekcie nie ma świadomości, że zbliża się termin wygaśnięcia domeny. Jest zaskoczony, kiedy strona www przestaje działać i często ma pretensje do firmy, w której utrzymuje domeny.

Warto pamiętać, że rejestratorzy zarządzają domenami klientów stosując systemy komputerowe. Są one sprzężone z systemem księgowym i wygasanie domen nie jest zależne od złej woli pracowników. W tym przypadku opłacenie faktury „kilka dni po terminie” może poważnie zaszkodzić stronie internetowej. Dlatego warto sprawdzić czy wiadomości od rejestratora nie trafiają do folderu ze spamem oraz czy dane podane w panelu klienta są aktualne.

Przenoszenie domeny na skróty

Zarejestrowanie domeny nie jest dużym wydatkiem. W sieci znajdziemy oferty, w których własny adres można mieć za darmo. Wiele osób rejestruje w ten sposób komplet domen, nie zwracając uwagi na koszty przedłużenia. Po roku otrzymują fakturę opiewającą na kilkaset złotych.

Aby nie płacić tak dużo, klienci pozwalają wygasnąć swoim domenom licząc na to, że zarejestrują je ponownie w promocji u innego dostawcy. Na tym właśnie polega przenoszenie domen „na skróty”. Problem pojawia się w momencie, kiedy domena uwolniona w ten sposób zostaje przechwycona przez automat.

„W internecie działają serwisy, które stale odpytują serwery NASK – tłumaczy Katarzyna Gruszecka-Kara, przedstawicielka rejestratora domen 2BE.PL. W chwili gdy domena wygasa, jest automatycznie rejestrowana i wystawiana na sprzedaż. Im więcej linków prowadzi do domeny, tym większe szanse na to, że w ten sposób trafi na giełdę”.

Zwykle cena jest znacznie wyższa niż kwota, jaką trzeba zapłacić za odnowienie domeny u rejestratora. Klienci, którzy nie są zadowoleni z wysokości cen, mogą skorzystać z transferu domeny. To całkowicie bezpieczna procedura, polegająca na przeniesieniu domen do innego usługodawcy.

Kto jest abonentem domeny?

Trzecia przyczyna wygasania domen często dotyczy firm. W wielu przedsiębiorstwach za rejestrację domen jest odpowiedzialny jeden z pracowników – osoba zajmująca się marketingiem lub informatyk. W sytuacji, kiedy nowa domena zostanie zarejestrowana na dane tej osoby, a nie na firmę, to pracownik ma pełne prawo do posługiwania się domeną. W chwili kiedy zakończy pracę w firmie, odzyskanie domeny może być trudne.

Podobne sytuacje zdarzają się, gdy początkujący przedsiębiorca zleca wykonanie strony internetowej freelancerowi. Warto sprawdzić, czy osoba wykonująca zlecenie nie zarejestrowała domeny na swoje nazwisko. Jeśli tak, należy wykonać cesję czyli przeniesienie praw do domeny, by mieć pewność, że domena znajdzie się w naszych rękach po zakończeniu współpracy.



autor: Maciek Kurek

Zobacz więcej na temat: domena hosting internet

Czytaj także

Czy Twoja strona potrzebuje kompletu domen?

Ostatnia aktualizacja: 26.04.2013 09:42
Zabezpieczenie różnych wariantów domeny chroni przed cybersquattingiem, ale może sporo kosztować. Które domeny powinno zarejestrować się w pierwszej kolejności?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ruch w domenie.pl

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2013 08:09
W pierwszym kwartale 2013 roku w polskim rejestrze przybywało średnio ponad 3 tys. nowych nazw dziennie - wynika z raportu instytutu badawczego NASK dotyczącego rynku nazw domeny.pl. Oznacza to, że w ciągu trzech pierwszych miesięcy tego roku zarejestrowano łącznie ponad 270 tys. nazw.
rozwiń zwiń