Nowe Technologie

Idą zmiany przepisów o zużytym sprzęcie

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2013 11:44
Ministerstwo Ochrony Środowiska przygotowało nową ustawę o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Ureguluje ona zasady postępowania z tym sprzętem w sposób zapewniający bezpieczeństwo zdrowia i życia ludzi oraz ochronę środowiska, jak też poziom zbierania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Idą zmiany przepisów o zużytym sprzęcie

Najważniejszą zmianą jest zmniejszenie liczby grup tego sprzętu, ma to ułatwić osiągnięcie wymaganych przez UE poziomów ich zbierania.

Obecnie zasady postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym reguluje ustawa z 2005 r. Była ona wielokrotnie nowelizowana, dlatego też Ministerstwo Ochrony Środowiska przygotowało projekt nowej ustawy w tej materii. Ma ona dostosować polskie prawo do wymogów unijnej Dyrektywy z 4 lipca 2012 r.  w sprawie zużytego  sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Państwa członkowskie mają czas do 14 lutego 2014 r. na dostosowanie swojego prawa do wymogów ww. Dyrektywy.

–  W 2012 weszła w życie nowa dyrektywa Parlamentu Europejskiego, która zmienia zasady postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Izabela Szadura, dyrektor Departamentu Kontroli Rynków w Głównym Inspektoracie Środowiska.

Dyrektywa z 4 lipca 2012 r. dzieli sprzęt elektryczny i elektroniczny na sześć grup: sprzęt działający na zasadzie wymiany temperatury; ekrany, monitory i sprzęt zawierający ekrany o powierzchni większej niż 100 cm2;  lampy; sprzęt wielkogabarytowy (którykolwiek z zewnętrznych wymiarów przekracza 50 cm); sprzęt małogabarytowy oraz małogabarytowy sprzęt informatyczny i telekomunikacyjny (żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 50 cm).

–  Zamiast  10 grup sprzętu wprowadzono 6 grup. Uważam to za racjonalne, ponieważ pogrupowano sprzęt według sposobu jego przetwarzania, czyli osobno będzie przetwarzany sprzęt, który posiada ekrany, czyli luminofor jest usuwany z tego sprzętu, osobno sprzęt chłodniczy. Będzie mało i wielkogabarytowy sprzęt AGD oraz sprzęt oświetleniowy – wyjaśnia Izabela Szadur. – To pomoże również zakładom przetwarzania wdrożyć odpowiednie postępowanie ze sprzętem, który trafia do demontażu  oraz ułatwi przetwarzanie,  sprawozdawanie i osiągnięcie wymaganych poziomów zbierania zużytego sprzętu..

Zgodnie z założeniami nowej ustawy, przedsiębiorca wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych przez 4 lata od dnia wejścia w życie ww. Dyrektywy będzie miał obowiązek osiągać minimalny  poziom zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych w wysokości stanowiącej co najmniej 35% masy wprowadzonego na rynek sprzętu w poprzednim roku kalendarzowym.

Natomiast od 1 stycznia 2016 r. wprowadzający sprzęt będzie zobowiązany do osiągania minimalnych rocznych poziomów zbierania zużytego sprzętu w wysokości nie  niższej niż 40% średniej masy sprzętu wprowadzonego do obrotu w trakcie  3 poprzedzających lat.

Z kolei od  1 stycznia 2021 r. wprowadzający sprzęt będzie musiał osiągnąć minimalny roczny poziom zbierania zużytego sprzętu  w wysokości 65% średniej masy sprzętu wprowadzonego do obrotu w trakcie  3 poprzedzających lat.

Projektowana ustawa zobowiązuje także sprzedawców detalicznych prowadzących sklepy o powierzchni handlowej wynoszącej co najmniej 400 m2 do nieodpłatnego przyjęcia  zużytego sprzętu, którego żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 25 cm bez  konieczności kupienia przez klienta nowego sprzętu.

Nowa ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym będzie miała zastosowanie do:  wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny do obrotu,  zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, prowadzących zakłady przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego  i elektronicznego, prowadzących działalność w zakresie recyklingu oraz w zakresie innych niż recykling  form odzysku oraz organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.



autor: Mariola Czapkiewicz