Nowe Technologie

Mobilność wśród przedsiębiorstw

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2013 08:11
Citrix przeprowadził dwa niezależne badania, które miały na celu zbadanie mobilnych strategii firm na świecie oraz porównanie ich z wynikami badania przeprowadzonego w Polsce.
Mobilność wśród przedsiębiorstw
Foto: materiały prasowe

Pierwsze badanie, zlecone przez Citrix firmie badawczej Vanson Bourne obejmowało 1700 osób podejmujących decyzje IT z 17 krajów. Respondentów zapytano o korzyści i trudności związane z wdrażaniem inicjatyw mobilnych, bieżącą politykę wobec urządzeń mobilnych oraz o wpływ konsumeryzacji IT i trendu BYOD na ich działalność biznesową. Porównawcze badanie w Polsce zostało przeprowadzone przez firmę PMR Research i obejmowało respondentów z 300 dużych i średnich firm w Polsce z różnych branż. Wyniki obydwu badań i rzucają światło na postrzeganie mobilności, jej znaczenie dla firm oraz jej wpływ na zwiększanie elastyczności i produktywności.

Najważniejsze priorytety mobilne.

Spośród zagranicznych organizacji, które wzięły udział w badaniu kilka inicjatyw wspierających mobilność jest uznawane z najbardziej priorytetowe dla ich działalności. Wśród nich najważniejsze to:

  • Rozwój i wzrost wykorzystania aplikacji mobilnych – 45 procent,
  • Wzrost zastosowania rozwiązań do udostępniania plików oraz do współpracy – 44 procent,
  • Poprawa wydajności i dostępności sieci – 43 procent,
  • Większe zastosowanie technologii do zarządzania urządzeniami mobilnymi (rozwiązania MDM) – 42 procent oraz aplikacjami mobilnymi (rozwiązania MAM) – 39 procent,
  • Większe zastosowanie aplikacji SaaS/Web umożliwiających dostęp do zasobów przy pomocy urządzeń mobilnych – 38 procent,
  • Lepsze bezpieczeństwo poprzez usprawnienie wdrażania aktualizacji oprogramowania zabezpieczającego oraz potrzebnych „łatek” – 37 procent,

Z kolei polskie firmy za najbardziej priorytetowe uznają:

  • Lepsze bezpieczeństwo poprzez usprawnienie wdrażania aktualizacji oprogramowania zabezpieczającego oraz potrzebnych „łatek” – 52 procent,
  • Poprawę wydajności i dostępności sieci – 47 procent,
  • Zapewnienie odpowiedniego wsparcia technicznego dla urządzeń mobilnych – 40 procent,
  • Wzrost zastosowania rozwiązań do udostępniania plików oraz do współpracy – 35 procent,
  • Utworzenie polityki firmy dotyczącej pracy zdalnej / elastycznego czasu pracy – 30 procent,
  • Stworzenie polityki dotyczącej własności urządzeń/ odpowiedzialności za nie – 29 procent,
  • Rozwój i wzrost wykorzystania aplikacji mobilnych – 28 procent,
  • Większe zastosowanie technologii do zarządzania aplikacjami mobilnymi (rozwiązania MAM) – 25 procent oraz urządzeniami mobilnymi (rozwiązania MDM) – 22 procent,

Określenie priorytetów przekłada się na postrzeganie odpowiednich korzyści z zastosowania mobilnych rozwiązań przez pracowników firm i pracy w bardziej mobilnej organizacji. Wśród najważniejszych z nich zagraniczni respondenci wymieniają: większą produktywność
(54 procent), większą elastyczność pracy (52 procent), możliwość spędzania większej ilości czasu z klientami i szybsze reagowanie na ich potrzeby (46 procent), lepszą równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym oraz większą satysfakcję zawodową (obydwie wartości po 43 procent), a także zredukowanie czasu poświęcanego na dojazd do pracy (41 procent).

Z kolei polscy pracownicy za najważniejsze korzyści postrzegają: większą elastyczność pracy
(80 procent), większą produktywność (55 procent), możliwość spędzania większej ilości czasu z klientami i szybsze reagowanie na ich potrzeby (50 procent), większą satysfakcję zawodową (44 procent), brak konieczności pracy w określonych godzinach (40 procent) oraz redukcję czasu poświęcanego na dojazd do niej (34 procent).

Wykorzystywanie urządzeń osobistych do celów zawodowych (Bring Your Own Device) oraz formalne strategie w zakresie BYOD.

Wśród zagranicznych firm BYOD staje się coraz bardziej popularne — już teraz 38 procent firm pozwala na korzystanie z prywatnych urządzeń mobilnych do celów zawodowych w ramach oficjalnej polityki IT firmy, 20 procent zatwierdzi ją w ciągu najbliższych 12 miesięcy a 18 procent w przeciągu lub za ponad dwa lata. Z kolei wśród 11 procent firm trwają rozmowy na ten temat, a 3 procent nie ma na ten temat wiedzy. Zaledwie 12 procent z przebadanych firm twierdzi, że tego rodzaju strategia nie zostanie nigdy w niej zatwierdzona.

  • W przypadku polskich firm wynik ten jest nieco niższy – 13 procent firm już teraz pozwala na stosowanie tego rodzaju urządzeń w ramach oficjalnej strategii BYOD, kolejne 4 procent umożliwi ją w swojej organizacji w przeciągu roku, a następne 2 procent w przeciągu lub za ponad 2 lata. 31 procent wśród przebadanych respondentów twierdzi, że w ich organizacjach tego typu oficjalna polityka nigdy nie zostanie wprowadzona, 9 procent nie wie kiedy to nastąpi a kolejne 32 ma obiekcje czy w ogóle. Wśród 2 procent przebadanych organizacji trwają rozmowy na ten temat, a 7 procent nie ma na ten temat wiedzy.

Platformy mobilne

Badania ujawniły, że zarówno polskie jak i zagraniczne firmy wspierają różnorodne platformy mobilne. Według zagranicznych respondentów najpopularniejszy jest Android — 72 procent twierdzi, że wspiera albo planuje wspierać tę platformę. Apple iOS wciąż cieszy się popularnością wśród 54 procent firm. Z kolei system Microsoft Windows 8 stał się popularniejszy niż Windows Mobile — 46 procent firm wspiera lub planuje wspierać pełny system operacyjny, a 32 procent wersję mobilną. BlackBerry jest wskazywany przez 35 procent firm.

  • Wśród polskich przedsiębiorstw Android to także platforma, ciesząca się największą popularnością – aż 68 procent firm wspiera lub planuje wspierać ten system. Na drugim miejscu jest Microsoft Windows 8 z 57 procentowym wynikiem, z kolei jego wersja mobilna jest stosowana wśród 37 procent firm. Apple iOS znajduje się na trzecim miejscu i jest lub będzie w najbliższym czasie wspierany przez 39 procent przedsiębiorstw. Na dalszych miejscach znajdują się takie platformy jak: BlackBerry z wynikiem 25 procent czy Symbian – 23 procent.

Przeszkody w mobilności

Badania ujawniły również przeszkody, z jakimi zmagają się organizacje podczas wdrażania inicjatyw mobilnych. Zagraniczne organizacje wskazywały średnio trzy główne bariery. Najczęściej były to: brak zabezpieczeń dla nowych urządzeń i programów klienckich (38 procent); tradycyjne systemy, które nie nadają się do celów mobilnych (37 procent) oraz trudności związane ze wspieraniem wielu mobilnych systemów operacyjnych (36 procent).

Z kolei polskie przedsiębiorstwa najczęściej wskazują na występowanie innych priorytetów, z którymi muszą się zmagać (49 procent), drugim powodem są koszty wdrożenia (47 procent),  a także problemy związane ze wspieraniem wielu mobilnych systemów operacyjnych (36 procent). Polskie firmy wskazały również inne problemy (ogółem 37 procent), wśród których warto wymienić zbyt niską prędkość Internetu, kwestie związane z ochroną danych, wysokie koszty samych rozwiązań mobilnych, opór ze strony kadry kierowniczej czy też   bariery wynikające z określonej specyfiki firmy.

Ogólne ustalenia

Z obydwu badań wynika, że dla wielu firm mobilność stała się ważnym elementem ich funkcjonowania. Wielorganizacji rozpoznało jej biznesowe zalety i nauczyło się je wykorzystywać w swoich realiach biznesowych. Polskie firmy - choć nadal zmagają się z innymi priorytetami - również zdają sobie sprawę z wagi mobilności wiedząc, że jest ona coraz bardziej istotna nie tylko dla organizacji jako ogółu, ale także dla samych pracowników. To oni doceniają swobodę pracy w dowolnym miejscu i na każdym urządzeniu, co z kolei przekłada się na ich większą produktywność i satysfakcję

Metodyka badań

Polskie badanie B2B zostało opracowane na zlecenie firmy Citrix przez firmę badawczą PMR Research na przełomie października i listopada 2013. Badanie miało za zadanie ukazać stopień mobilności polskich przedsiębiorstw oraz ich gotowość do zastosowania technologii mobilnych. Przeprowadzono je na grupie 300 dużych i średnich firm z różnych branż, wśród osób podejmujących decyzje IT lub zajmujących się tym obszarem.  Badanie przeprowadzone na zagranicznych respondentach zostało opracowane przez firmę Vanson Bourne na zlecenie Citrix. Jego zadaniem było uzyskanie ogólnego obrazu mobilności w biznesie i zbadanie stopnia gotowości firm oraz ich postawy wobec mobilności. Przeprowadzono je wśród 1700 osób podejmujących decyzje IT z 17 krajów. Odpowiedzi udzielili liderzy IT z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Chin, Indii, Brazylii, Rosji, Francji, Niemiec, Danii, Szwecji, Australii, Singapuru, Japonii, Korei Południowej, Tajlandii i Tajwanu.



autor: Informacja prasowa citrixa

Zobacz więcej na temat: citrix mobilność raport
Czytaj także

Sprzedaż oprogramowania mobilnego ma przyszłość

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2013 10:44
Najnowszy raport Mobility Report firmy Ericsson pokazuje, że liczba mobilnych subskrypcji urośnie do poziomu 9,3 mld w 2019 roku. Ponad 60 proc. z nich – 5,6 mld – będzie działać na smartfonach.
rozwiń zwiń