Polskie Radio

Co piąty Polak słucha Polskiego Radia

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2022 16:50
Polskie Radio ma 20 proc. udziału w rynku słuchalności. Oznacza to, że co piąty słuchacz radia spędza czas przy programach Polskiego Radia. Opublikowane przez Krajowy Instytut Mediów - po raz pierwszy w Polsce - wyniki badań pasywnych odbioru stacji radiowych dają publicznej rozgłośni drugie miejsce spośród wszystkich nadawców radiowych. Dane prezentują wyniki za listopad tego roku. 
Co piąty Polak słucha Polskiego Radia
Co piąty Polak słucha Polskiego RadiaFoto: KIM Krajowy Instytut Mediów

Programu 1 Polskiego Radia, popularnej Jedynki, słucha 9,9% badanych, Programu 3 – Trójki - 5,9%, zaś Program 2 – Dwójkę - wybiera 1,3% badanych. 2,8% respondentów wybiera stację informacyjną - Polskie Radio 24.

Liderem udziału w rynku słuchalności jest RMF FM, który włącza 26% odbiorców, zaś zamykające podium Radio Zet jest odbierane przez 10,2% słuchaczy radia.

Krajowy Instytut Mediów, zgodnie z założeniami na 2022 rok, zbudował liczący 3000 osób panel pasywny, którego reprezentatywność zapewnia próba losowa, odzwierciedlająca badaną populację. Paneliści otrzymali smartfony z zainstalowanym oprogramowaniem pomiarowym, które codziennie dostarczają dane o konsumpcji mediów elektronicznych. Do realizacji badania wykorzystana została technologia audiomatchingu - dopasowania dźwięku. Pomiar pasywny dostarcza dane o słuchalności czy oglądalności, oparte o analizę próbek dźwięków pochodzących z otoczenia użytkowników mediów, dzięki czemu wyniki odzwierciedlają faktyczne korzystanie z mediów. Po raz pierwszy w Polsce ta metoda została użyta w celu badania słuchalności rozgłośni radiowych.

Panel pasywny - w przeciwieństwie do badań ankietowych - pokazuje rzeczywiste, realne wybory słuchaczy co do stacji radiowych w Polsce. Bazę dla pomiaru stanowi Badanie Założycielskie, dzięki któremu KIM zdiagnozował populację telewidzów, radiosłuchaczy i internautów. Zebrane dane demograficzne pozwoliły dowiedzieć się, kim są konsumenci mediów i z jakich urządzeń korzystają, a także poznać ich potrzeby w zakresie konsumpcji treści. Badanie Założycielskie to cenna i jedyna w swoim rodzaju baza uniwersów, które mogą być wykorzystywane do pogłębionych badań mediów, prowadzonych także przez innych uczestników rynku. Reprezentatywność panelu zapewnia próba losowa, odzwierciedlająca badaną populację. Panel jest stale uzupełniany – odchodzący paneliści są zastępowani nowymi, zgodnie z uniwersami z Badania Założycielskiego. Retencja nie przekracza 8 proc. W przeciwieństwie do badania deklaratywnego nie zdajemy się na pamięć badanych. Wyniki odzwierciedlają więc faktyczne korzystanie z mediów.

Polskie Radio jest największym publicznym nadawcą radiowym w Polsce. Emituje autorskie audycje muzyczne, programy publicystyczne, popularnonaukowe, edukacyjne, społeczne, rozrywkowe, familijne, religijne oraz słuchowiska i reportaże. Posiada pięć ogólnopolskich Programów – Jedynkę, Dwójkę, Trójkę, Polskie Radio 24 oraz Polskie Radio dla Zagranicy, a przez internet, aplikacje i w systemie DAB+ nadaje: Czwórkę, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio Kierowców i Polskie Radio dla Ukrainy. Portal polskieradio24.pl publikuje codziennie najważniejsze wiadomości z kraju i ze świata oraz udostępnia unikatowe serwisy specjalne, materiały archiwalne i multimedia. 

Prezes Polskiego Radia: Dostarczamy to, czego potrzebują słuchacze

Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska, odnosząc się do wyników tych badań, powiedziała, że wynik daje powody do zadowolenia. Dodała, że na uwagę zasługuje fakt, iż badania odbyły się z wykorzystaniem metody pasywnej. - To w odróżnieniu od tych ankietowych, pokazuje rzeczywiste wybory, czyli nie da się oszukać urządzenia, które mierzy to, czego słuchacz słucha. Czasami bywa tak, że może albo zapomnieć nazwy stacji radiowej, albo się nie przyznać, że słucha określonej stacji radiowej. A tu, kiedy urządzenie mechanicznie wyłapuje sygnał określonej stacji radiowej, to wiemy, że tak rzeczywiście to wygląda - powiedziała Agnieszka Kamińska Informacyjnej Agencji Radiowej. 

Posłuchaj
00:26 12076237_1.mp3 Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska o pasywnej metodzie badań radiowych

 

Prezes Polskiego Radia zwróciła uwagę na wyniki poszczególnych anten publicznego nadawcy. - Program 1 Polskiego Radia jest na podium i ten trend się utrzymuje. Można już puścić w niepamięć takie powiedzenia, że to tylko starsi słuchacze wybierają Jedynkę. Oczywiście, to jest oferta skierowana do dorosłego, dojrzałego słuchacza, ale wybierają ją też często młodzi, co pokazuje ten wynik - prawie 10 procent. Ewidentnie Polskie Radio dostarcza słuchaczom tego, czego potrzebują"- dodała Agnieszka Kamińska. [Więcej - TUTAJ]

Posłuchaj
00:24 12076237_2.mp3 Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska o wynikach  Programu 1 Polskiego Radia.

 

Przewodniczący RMN: to ważne dane dla kolejnych działań 

Krzysztof Czabański podkreślił, że w rzeczywistości słuchalność jest wyższa, bo należy pamiętać także o regionalnych stacjach Polskiego Radia, których udział w przeliczeniu na słuchalność ogólnopolską waha się w granicach 7 procent, czyli można powiedzieć, że co czwarty słuchacz radia w Polsce to jest słuchacz Polskiego Radia. Jak zaznaczył przewodniczący Rady Mediów Narodowych, badania te wpłyną nie tylko na nadawcę publicznego, ale także na nadawców komercyjnych. - Jest nadzieja, że stacje radiowe, nie tylko radiofonii publicznej, ale wszystkie stacje radiowe, podobnie jak stacje telewizyjne, które w tej chwili mogą to robić, mogą codziennie dostawać informacje, jak są słuchane poszczególne audycje. Mogą się dowiedzieć, kiedy słuchacze wyłączają radio czy zmieniają program, a kiedy włączają i poszukują swojego programu. To są bardzo ważne informacje dla kształtowania oferty programowej. Myślę, że wszyscy będą z tego zadowoleni - powiedział Krzysztof Czabański. 


Posłuchaj
00:30 12076228_1.mp3 Krzysztof Czabański o danych z badań słuchalności KIM.

 

Przewodniczący Mediów Narodowych dodał, że taki rodzaj badań ma znaczenie zarówno dla nadawców, jak i odbiorców. - Radiowcy będą mieli odzew i będą wiedzieli, co z ich propozycji trafia do słuchacza, przekonuje go, interesuje. No i sami słuchacze, bo będą w efekcie dostawali lepszą ofertę i to dotyczy także stacji komercyjnych, nie tylko radiofonii publicznej - powiedział Krzysztof Czabański. Przewodniczący Rady Mediów Narodowych zaznaczył, że wyniki badań mogą też wprowadzić korekty w podziale pieniędzy na reklamę w medium radiowym. [Więcej - TUTAJ].


Posłuchaj
00:18 12076228_2.mp3 Krzysztof Czabański o wnioskach z badań słuchalności KIM.

 


Czytaj także:

Źródło: Krajowy Instytut Mediów/ Polskie Radio / IAR / rk  / kor

Zobacz więcej na temat: W POLSKIM RADIU
Czytaj także

Najbardziej opiniotwórcze rozgłośnie w kraju. Polskie Radio liderem

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2022 20:00
Polskie Radio jest najczęściej cytowanym nadawcą radiowym w kraju - wynika z najnowszego badania Instytutu Monitorowania Mediów. Wynik 1731 cytowań daje nam także drugie miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce. Rośnie liczba powołań na Polskie Radio 24 i Trójkę, które zanotowały kolejne wzrosty w rankingu cytowalności.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Polskie Radio wciąż liderem. Ranking najbardziej opiniotwórczych nadawców radiowych

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2022 12:39
Polskie Radio jest ponownie najczęściej cytowanym nadawcą radiowym w kraju - wynika z sierpniowego rankingu Instytutu Monitorowania Mediów. W rankingu ogólnym – uwzględniającym wszystkie media w Polsce – suma 1518 cytowań daje publicznemu nadawcy piąte miejsce. Jedynka, Polskie Radio 24 i Trójka, dzięki dużej liczbie powołań, utrzymały swoje wysokie pozycje.
rozwiń zwiń
Czytaj także

KIM publikuje wyniki badań słuchalności. Krzysztof Czabański: silna pozycja publicznej radiofonii

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2022 19:02
Krajowy Instytut Mediów opublikował badania pokazujące, że audycji Polskiego Radia słucha 20 procent badanych Polaków. Przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański powiedział IAR, że te wyniki pokazują bardzo silną pozycję radiofonii publicznej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Polskie Radio dostarcza słuchaczom tego, czego potrzebują". Agnieszka Kamińska o wynikach słuchalności

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2022 19:36
Polskie Radio na drugim miejscu pod względem słuchalności. Krajowy Instytut Mediów opublikował badania pokazujące, że publicznego nadawcy słucha 20 procent badanych Polaków. Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska odnosząc się do wyników tych badań, powiedziała, że wynik daje powody do zadowolenia. Dodała, że na uwagę zasługuje fakt, iż badania odbyły się z wykorzystaniem metody pasywnej.
rozwiń zwiń