Powieści na antenie

"Michał Anioł"

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2019 11:11
Michał Anioł, Leonardo da Vinci i Rafael – oto artystyczna trójca włoskiego renesansu. Dmitrij Mereżkowski w powieści "Leonardo da Vinci. Zmartwychwstanie bogów" opisał życie pierwszego z tych trzech geniuszy. W książce "Michał Anioł" opowiada nam o drugim z nich.
Audio
  • Dmitrij Mereżkowski "Michał Anioł", czyta Mirosław Haniszewski - fragm. 1. (To się czyta latem/Dwójka)
  • Dmitrij Mereżkowski "Michał Anioł", czyta Mirosław Haniszewski - fragm. 2. (To się czyta latem/Dwójka)
  • Dmitrij Mereżkowski "Michał Anioł", czyta Mirosław Haniszewski - fragm. 3. (To się czyta latem/Dwójka)
  • Dmitrij Mereżkowski "Michał Anioł", czyta Mirosław Haniszewski - fragm. 4. (To się czyta latem/Dwójka)
  • Dmitrij Mereżkowski "Michał Anioł", czyta Mirosław Haniszewski - fragm. 5. (To się czyta latem/Dwójka)
Mirosław Haniszewski z książką Michał Anioł Dmitrija Mereżkowskiego
Mirosław Haniszewski z książką "Michał Anioł" Dmitrija MereżkowskiegoFoto: Wojciech Kusiński/PR

Michał Anioł, właściwie Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni, urodził się w 1475 roku w toskańskim Caprese, lecz już kilka tygodni później jego rodzina przeniosła się do Florencji, z którą związał się na lata. Jako chłopiec został oddany na wychowanie rodzinie kamieniarzy. To zdecydowało o jego późniejszym zainteresowaniu rzeźbą. Po wieloletniej pracy dla Medyceuszy trafił w końcu do Rzymu, gdzie pracował dla papieży aż do śmierci.

Mereżkowski skupia się w swej opowieści na okresie, kiedy Michał Anioł dostał zlecenie od papieża Juliusza II na wykonanie malowideł w Kaplicy Sykstyńskiej. Buonarroti długo odmawiał wykonania tej pracy, uważając się przede wszystkim za rzeźbiarza, jednak papież nie dał się odwieść od swego pomysłu, za co musimy mu być wyjątkowo wdzięczni.

Malowidła w Kaplicy Michał Anioł wykonał samodzielnie. Zabrało mu to cztery lata życia…

***

Tytuł audycji: To się czyta latem

Przygotowała: Elżbieta Łukomska

Data emisji: 19.08-23.08.2019

Godzina emisji: 10.45

mat. prom./wyd. MG/pg/mko

Zobacz więcej na temat: Michał Anioł

Czytaj także

"Sąd Ostateczny". Michała Anioła wizja końca świata

28.04.2019 12:36
Na ścianie ołtarzowej Kaplicy Sykstyńskiej rozpościera się ogromnych rozmiarów malowidło. Zapiera dech. Sprawia wrażenie panoramicznego kinowego ekranu, na którym jednocześnie porusza ponad 400 postaci.  
Michał Anioł Buonarroti, Sąd Ostateczny, 1541, fresk na zachodniej ścianie Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie (fragment)
Michał Anioł Buonarroti, Sąd Ostateczny, 1541, fresk na zachodniej ścianie Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie (fragment)Foto: Wikimedia/domena publiczna
Posłuchaj
14'47 "Sąd Ostateczny". Michała Anioła wizja końca świata (Jest taki obraz/Dwójka)
więcej

Kompozycja fresku jest tłumna i burzliwa. Cała ściana, pozbawiona jakichkolwiek architektonicznych obramień, wypełniona jest wirującymi wokół Chrystusa postaciami, które nie są poddane prawom ciążenia. Gniewny Chrystus sądzi. Współczująca Maria klęczy u Jego boku. Święci triumfują, anioły dmą w trąby. Pobożni i cnotliwi wznoszą się u niebu, a grzesznicy opadają ku piekłu. Według słów Giorgia Vasariego są tu: „myśli i namiętności, których nikt poza Michałem Aniołem nie widział i nie namalował”.

Fresk Michała Anioła na ścianie ołtarzowej to ostatnie wielkie dzieło zamówione do kaplicy Sykstyńskiej przez Klemensa VIII w 1533 r. Jest nie tylko ostatnie chronologicznie, ale też „ostateczne” – wieńczy bowiem powstający i modyfikowany przez prawie pół wieku program dekoracji wnętrza.

Prace nad freskiem rozpoczęły się w 1535 roku, Michał Anioł miał wówczas już 60 lat, jednak ponownie wstąpił na ogromne rusztowania, malując ogromnych rozmiarów fresk (17 x 13 m) Malował 6 lat, łamiąc sobie w międzyczasie na rusztowaniu nogę, przechodząc depresję i załamania zdrowia.    

Ukończony w 1541 "Sąd Ostateczny" stał się dopełnieniem bogatego programu ikonograficznego wnętrza. Freski na sklepieniu, XV-wieczne malowidła mistrzów z Florencji i wreszcie „Sąd Ostateczny” opowiadają bowiem historię świata: jego stworzenie, zapowiedź Chrystusa w postaci Mojżesza, narodziny i życie Zbawiciela i wreszcie Jego ponowne pojawienie się w dniu Sądu Ostatecznego. Teologowie papiescy zamknęli we wnętrzu Kaplicy Sykstyńskiej historię świata i Zbawienia. Fresk Michała Anioła przedstawia dzień osądzenia wszystkich zmartwychwstałych, a zarazem koniec ziemskich dziejów i początek Królestwa Bożego.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 28.04.2019

Godzina emisji: 11.00

mko/bch

Michał Anioł Buonarroti, Sąd Ostateczny, 1541, fresk na zachodniej ścianie Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie Michał Anioł Buonarroti, Sąd Ostateczny, 1541, fresk na zachodniej ścianie Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie