X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nauka

Naukowcu, sprzedaj swoje badania!

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2014 19:30
Jak pomóc naukowcom, którzy chcą skomercjalizować swoje wyniki? Powstał specjalny program, który ma im w tym pomóc.
Audio
  • IMPULS - pomoc dla młodych badaczy i innowatorów (Naukowy zawrót głowy/Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Glow Images/East News

Chodzi o program IMPULS, który stworzyła Fundacja na rzecz Nauki Polskiej (FNP). - To impuls do działania. Adresujemy program do wszystkich naukowców. Chcemy zachęcać ich, aby, myśląc o badaniach, nie zapominali o ich potencjalnej komercjalizacji, wyłapywali takie pomysły. Muszą myśleć o sobie także jako o przedsiębiorcach - mówi gość radiowej Jedynki Adam Zieliński, jeden z szefów FNP.

- To część większego projektu o charakterze szkoleniowym - dodaje obecny w studiu Dariusz Łukaszewski, koordynator programu IMPULS. - Zwykle finansowaliśmy tylko badania, ale przecież nie tylko tym naukowiec żyje. Chodzi też o umiejętności komunikowania się z osobami, które nie są zaawansowane naukowo. Badacze muszą opowiadać o swoich badaniach w sposób jasny i zwięzły, potrafić przekonać przedsiębiorców do zainwestowania w nie.

Chodzi o to, by badacze, którzy mają wyniki naukowe, nie wpadali w tzw. "dolinę śmierci", a zatem nie tracili ich, tylko potrafili je sprzedać dalej.

Doskonałym przykładem współpracy naukowca i przemysłu jest dr Michał Bieniek, chemik z Wrocławskiego Parku Technologicznego, który jest jednym z laureatów starszego programu FNP, INNOWATOR. Stworzył on katalizatory, które skracają proces syntezy wielu związków i pozwalają obniżyć koszty produkcji leków i innych substancji chemicznych. Doskonale wie, jak komercjalizować swoje wyniki i uważą, że to ważne.

- Katalizatory to związki, które umożliwiają lub przyspieszają reakcje. My opracowujemy i produkujemy katalizatory, które opierają się na rutenie, metalu ziem rzadkich. Znajdują one zastosowanie w produkcji leków nowej generacji, polimerów czy związków zapachowych - wyjaśnia dr Bieniek. - Sam pomysł na własną firmę rodził się powoli. Katalizatory, które opracowałem, znalazły zastosowanie w wielu koncernach. Po przetestowaniu naszych katalizatorów firmy te chciały zakupić nasze katalizatory. Chodziło o wiarygodnego dostawcę, nie interesowały ich patenty. Koncerny te chciały jedynie zamówić gotowy produkt w dużych ilościach.

Nie było jednak łatwo skomercjalizować swoje badania. - To projekt z obszaru zaawansowanych technologii, więc trzeba sporych środków, aby wystartować. Ktoś te środki musiał zainwestować - mówi dr Bieniek. - Firma powstała 5 lat temu i mamy już potencjalnych kontrahentów z USA i Europy.

Czy inni naukowcy mogą powtórzyć sukces dr. Michała Bieńka? Szczegóły w audycji z cyklu "Naukowy zawrót głowy", którą przygotował i prowadził Krzysztof Michalski.

(ew/ag)

Zobacz więcej na temat: chemia NAUKA przedsiębiorca
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Nauka z biznesem powinny iść ręka w rękę

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2014 21:47
Czy to wolny rynek ma wychowywać absolwentów uczelni - wysoko wykwalifikowanych pracowników? Czy potrzebna jest współpraca między szkołami wyższymi i biznesem?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Po kierunkach zamawianych nie ma kłopotów z pracą

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2014 20:10
Dla rozwoju innowacyjnej i konkurencyjnej gospodarki niezbędna jest dobra kadra inżynieryjno-techniczna, której - niestety - w Polsce wciąż brakuje. Czy rządowy program "Kierunki zamawiane" zmienił tę sytuację?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Staże i praktyki studenckie. "To musi być integralna część programu kształcenia"

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2014 20:30
- Najlepszy staż to taki, który dla studenta wiąże się z tym, czego się nauczył. Realizowany już po zakończeniu nauki, na przykład po pierwszym stopniu studiów, pozwala studentowi wykorzystać w przedsiębiorstwie wiedzę i kompetencje, które nabył - mówił w Jedynce Piotr Krasiński z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
rozwiń zwiń