X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nauka

Tylko na parze

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2007 13:52
Gotowanie w tradycyjny sposób jarzyn prowadzi do skutecznej i niemal całkowitej degradacji cennych substancji odżywczych i witamin.
Audio

 


Przeprowadzone przez brytyjskich naukowców badania dobitnie dowodzą, że gotowanie w tradycyjny sposób jarzyn takich, jak brokuły, brukselka, kalafior i kapusta prowadzi do skutecznej i niemal całkowitej degradacji cennych substancji odżywczych i witamin.

Warzywa z rodziny kapustowatych są niezwykle bogate w glukozynolany, substancje metabolizowane przez nasz organizm do izotiocyjanianów – cennych substancji o działaniu przeciwnowotworowym. Niestety w czasie gotowania znaczna część glukozynolanów ulega degradacji.

Półgodzinne gotowanie w wodzie prowadzi do utraty od 58 do aż 77 % tych związków. Warzywom zdecydowanie nie służy też tak zwane „głębokie zamrażanie” w -85 stopniach Celsjusza – a jest to metoda powszechnie stosowana przy produkcji mrożonek. Ściślej zaś rzecz ujmując, szkodzi im nie samo zamrażanie, ale rozmrażanie – w jego trakcie dochodzi do zniszczenia struktury komórek roślinnych i utraty blisko 1/3 cennych związków.

Najlepiej jest jeść kapustowate na surowo – ale jeśli musimy je już gotować, warto sięgnąć po którąś z alternatywnych metod obróbki termicznej . Naukowcy dowiedli, że gotowanie na parze, w kuchence mikrofalowej i szybkie smażenie nie powoduje znaczącej degradacji glukozynolanów.
Ważne jest więc nie tylko to, co jemy i skąd to jedzenie pochodzi, ale też to w jaki sposób zostało przygotowane – nawet najzdrowsze warzywa z ekologicznych plantacji stracą swoje cenne właściwości, jeśli po prostu wrzucimy je do wrzącej wody...

Jakub Urbański


Na podstawie: Science Direct

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

23-latka zmarła. Dwa razy odsyłano ją ze szpitala

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2010 14:42
Prokuratura Rejonowa w Kutnie wyjaśnia sprawę śmierci 23-letniej kobiety. 23-latka dwa razy została odesłana do domu przez personel szpitala.
rozwiń zwiń