Nauka

"To mit, że witamina C zapobiega przeziębieniu"

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2018 13:23
- Witamina C nie jest panaceum na przeziębienia i grypę. Badania pokazały, że ani nie leczy grypy, ani nie jest lekiem, który możemy stosować prewencyjnie, żeby jej zapobiec - powiedział prof. Andrzej Stańczak, kierownik Zakładu Farmacji Szpitalnej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Subbotina Anna/shutterstock.com

Prof. Andrzej Stańczak wskazał, że szał na witaminę C spowodował jeszcze w latach 70. laureat Nagrody Nobla Linus Pauling, który napisał trzy książki na ten temat, a pierwsza dotyczyła zastosowania witaminy C w grypie.

- On uważał, że duże dawki witaminy C mogą zredukować zachorowalność nawet do 45 proc. Przeprowadzono szereg badań stricte naukowych, w których wykazano jednak, że witamina C nie jest ani lekiem, który leczy grypę, ani który możemy stosować prewencyjnie, żeby jej zapobiec - wyjaśnił.

Dobre źródło witaminy C: żółta papryka i kiwi

Witamina C jest witaminą niezbędną dla człowieka bowiem m.in. bierze udział w produkcji kolagenu, ale również wielu innych transmiterów. Jest niezbędna do dobrego wchłaniania żelaza i w wielu innych procesach biochemicznych.

Dietetyk medyczny Sandra Ataniel wytłumaczyła, że witamina C jest przez wiele zwierząt wytwarzana w organizmie, ale niestety człowiek w etapie ewolucji utracił tą zdolność. Musimy więc dostarczać ją z pożywienia, a ponieważ jest bardzo dobrze rozpuszczalna w wodzie, nie jesteśmy w stanie jej zmagazynować.

Główne źródła witaminy C to produkty roślinne, szczególnie zielone i pomarańczowe. Jednym z najlepszych są: acerola, dzika róża, porzeczka, rokitnik. Niestety są to produkty, które bardzo rzadko spożywamy surowe.

Biorąc pod uwagę produkty, które można zjeść na surowo lub po bardzo małej obróbce termicznej, to bogate w witaminę C są: brukselka, brokuły czy kalafior. Dobrym źródłem witaminy C jest też: jarmuż, szpinak, pietruszka, koperek czy szczypiorek.

- Żółta papryka dostarczy nam tyle witaminy C, co sok wyciśnięty z 16 cytryn. A z owoców polecam kiwi, bo 100 g kiwi dostarczy nam dzienną dawkę tej witaminy - zaznaczyła Ataniel.

PAP Zdrowie, kk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Uważajmy na sól - w nadmiarze może nam bardzo zaszkodzić!

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2017 16:19
- Cały czas przybywa dowodów na to, że spożywana w nadmiarze sól jest najbardziej niebezpiecznym dla zdrowia pojedynczym czynnikiem żywieniowym - podkreślił prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ekspert: dostępne na rynku preparaty na odchudzanie rzadko działają

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2017 10:17
W ocenie dr Tomasza Podgórskiego z Zakładu Biochemii Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, dostępne na rynku preparaty przeznaczone dla osób chcących zmniejszyć swoją masę ciała w większości przypadków nie działają.
rozwiń zwiń