X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nauka

Samoloty to ich pasja

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2011 09:00
Nasi naukowcy z Instytutu Lotnictwa pracują nad wieloma nowoczesnymi projektami, a ich osiągnięcia są doceniane na świecie.
Audio

Instytut Lotnictwa w Warszawie, to fenomen polskiej nauki, który od 85 lat jest w czołówce światowych wyników badawczych w dziedzinie przemysłu lotniczego.

Tej placówce nie zaszkodziła nawet decyzja polityczna z 1969 roku, która przekreślała wtedy w naszym kraju dalszy rozwój badań lotniczych na rzecz wytwarzania, jak to wtedy określono "szeroko pojętych narzędzi m.in. dla rolnictwa".

- Naszą polską specjalnością są samoloty lekkie, kilkadziesiąt typów zasługuje na wyróżnienie. Przed wojną myśliwiec P 11 C i bombowiec "Łoś", po wojnie "Iskra" pierwszy polski samolot szkolno-treningowy-odrzutowy, który był eksportowany do Indii i śmigłowiec "Sokół" - podkreślił dr Witold Wiśniowski, dyrektor placówki.

Gość radiowej Jedynki wyróżnił też szybowce, kiedyś do najlepszych należał "Bocian", który był eksportowany na cały świat, a dzisiaj "Diana".

 - W tej chwili pracujemy nad bezpilotowym helikopterem, który potrafi podnosić ładunki nawet do 300 kilogramów. Rozpoczęliśmy jego projektowanie rok temu. Służy do monitorowania zagrożonych terenów, ewakuowania ludzi z niebezpiecznych obszarów, działań antyterrorystycznych i wspierania policji – zaznaczył Dr Zbigniew Wołejsza, dyrektor Centrum Nowych Technologii.

W "Naukowym Wieczorze z Jedynką" zauważył, że jest duże zapotrzebowanie w kraju i na świecie na taki sprzęt. Będzie to, jego zdaniem, śmigłowiec zdalnie sterowany, który może mieć także funkcję autonomicznego latania, czyli omijania przeszkód.

Goście Artura Wolskiego opowiadali także o kilku innych realizowanych obecnie w Polsce projektach, którymi interesuje się światowy przemysł lotniczy z uwagi na ich doskonałe parametry m.in. w dziedzinie materiałów wytrzymujących wysokie obciążenia mechaniczne i termiczne (w temperaturach ok. 900 stopni C), co przy budowie samolotów jest niezwykle ważne. Tak wytrzymałe materiały znajdują również zastosowania poza lotnictwem m.in. w energetyce.

W dalszej części audycji naukowcy przedstawiali projekty stratosferycznego samolotu rozpoznawczego dla wojska i służb np. meteorologicznych, który jest napędzany energią słoneczną.

Opowiadali o samolocie z pionowym startem, który może pracować w terenach trudnych do lądowania i startu, a także o nowym silniku detonacyjnym, który ma być początkiem nowej ery silników odrzutowych i rakietowych.

(pp)

Aby wysłuchać całej rozmowy, wystarczy kliknąć "Samoloty lekkie to ich konik" w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Pierwsze polskie awiatory

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2010 22:00
Sto lat temu na stołecznym Polu Mokotowskim rozpoczęła się historia polskiego lotnictwa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pytaj wciąż

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2011 16:01
Pytaj wciąż DLACZEGO?!
rozwiń zwiń