Galaktyki eliptyczne mogą być młodsze niż sądziliśmy

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2011 21:00
Tak wynika z badań międzynarodowego zespołu astronomów w ramach projektu Atlas3D. Mogą zmienić przyjmowany dotychczas model opisujący powstawanie galaktyk eliptycznych.

Publikacja na ten temat ukazała się w czasopismie "Monthly Notices" wydawanym przez Królewskie Towarzystwo Astronomiczne. Według astronomów, galaktyki eliptyczne mogę być znacznie młodsze niż wcześniej sądzono. Swoje przypuszczenia naukowcy opierają na analizie dwóch ciał niebieskich tego typu. Posiadają one cechy charakterystyczne dla obiektów pochodzących z tzw. mergera (procesu łączenia się dwóch galaktyk), który miał miejsce dość niedawno.

Przebadane przez członków zespołu Atlas3D ciała to NGC 680 i NGC 5557. Proces ich formowania został zapoczątkowany podczas połączenia dwóch gigantycznych galaktyk spiralnych. Według oceny astronomów, wydarzenie to miało miejsce 1-3 miliardów lat temu, z czego wynika również, że badane galaktyki eliptyczne są pięć razy młodsze niż dotychczas sądzono.
Ocena wieku galaktyk została podana na podstawie obserwacji wykonanych przez Canada-France-Hawaii Telescope. Instrument ten zaobserwował charakterystyczne struktury, które w mergerach (w ten sposób określa się również ciała będące wynikiem łączenia się dwóch galaktyk) swoją jasność i kształt zachowują nie dłużej niż przez kilka miliardów lat od połączenia. Oznacza to, że NGC 680 i NGC 5557, których formowanie zostało zapoczątkowane właśnie podczas tego zdarzenia, także nie mogą być starsze.
Potwierdzenie obecności opisanych struktur w większej liczbie obiektów powinno prowadzić do zmiany modelu opisującego proces powstawania galaktyk eliptycznych.
(ew/astronomia.pl)

Zobacz więcej na temat: astronomia

Wszechświat przyspiesza

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2010 14:24
Nie dość, że Wszechświat się rozszerza, to robi to co raz szybciej.

Galaktyka z turbodoładowaniem

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2010 07:55
W galaktyce, którą odkryło Europejskie Obserwatorium Południowe wieje tak zwany super-wiatr.

Najodleglejsza galaktyka

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2010 15:05
Astronomowie zmierzyli odległość do najdalszej znanej galaktyki.

Planck zaobserwował nową supergrupę

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2011 10:00
Astronomowie Europejskiej Agencji Kosmicznej zaobserwowali największe znane człowiekowi struktury we wszechświecie.

Naukowcy budują najpotężniejszy radioteleskop wszechczasów

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2011 14:04
W realizacji projektu, który pomoże odkryć tajemnice wszechświata, bierze udział 70 instytucji z 20 państw, w tym z Polski.

Galaktyki mogą być uśpione

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2011 14:00
Astronomowie odkryli właśnie, że galaktyki we wszechświecie zachowują się na dwa sposoby: jedne są "uśpione", inne – nie.