Galaktyki mogą być uśpione

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2011 14:00
Astronomowie odkryli właśnie, że galaktyki we wszechświecie zachowują się na dwa sposoby: jedne są "uśpione", inne – nie.
Galaktyki mogą być uśpione
Astronomowie odkryli właśnie, że galaktyki we wszechświecie zachowują się na dwa sposoby: jedne są „uśpione”, inne – nie.
W praktyce oznacza to, że niektóre aktywnie formują nowe gwiazdy, inne zaś tego nie robią (lub robią w niewielkim stopniu). Od lat było wiadomo, że w jednym z tych dwóch stanów znajduje się kilkanaście galaktyk w naszym sąsiedztwie. Teraz najnowsze badania, obejmujące także młode galaktyki, znajdujące się 12 miliardów lat świetlnych od Ziemi, wskazują, że te dwa stany są zjawiskiem powszechnym, a galaktyki zachowują się tak przynajmniej przez 85 proc. historii Wszechświata.
Odległe galaktyki są młode tylko z naszego punktu widzenia – ich światło biegło do nas 12 miliardów lat i widzimy ich stan z tej odległej przeszłości. Nie wiemy, co dzieje się z nimi „teraz”. Właśnie dlatego patrzenie na nie jest w rzeczywistości cofaniem się w przeszłość.
- To niezwykłe, że „wyłączały” się już tak młode galaktyki – mówi Kate Whitaker z  Yale University, która brała udział w badaniach.
Aby sprawdzić, czy dana galaktyka „śpi”, Whitaker i jej koledzy opracowali specjalny system filtrów, z których każdy przepuszczał tylko ściśle określoną długość fal. Śpiące galaktyki różnią się od aktywnych właśnie długością emitowanych fal świetlnych – rozbudzone świecą na niebiesko, śpiące bardziej na czerwono.
Badacze nałożyli filtry na 4-metrowy teleskop Kitt Peak  w Arizonie. Patrzenie na galaktyki zajęło im 75 nocy. Obejrzeli 40 000 z tych zjawiskowych obiektów. Niektóre z nich to nasi kosmiczni sąsiedzi, inne są bardzo odległe.
Okazało się, że większość galaktyk była aktywna, co zgadza się z teorią, że zaśnięcie to końcowy etap rozwoju galaktyki. - Było mało galaktyk w stanie pośrednim – opowiada Pieter van Dokkum, z Yale, współautor odkrycia. - To pokazuje, jak szybko galaktyki zmieniają swój stan.
Wciąż nie wiadomo, czy śpiąca galaktyka może się obudzić. I to właśnie trzeba ustalić. Van Dokkum: - Chcemy teraz zbadać, czy galaktyki mogą zasypiać i budzić się. Interesuje nas również to, ile czasu zajmuje zaśnięcie i czy potrafilibyśmy złapać galaktykę w stanie wybudzania z drzemki.

Odległe galaktyki są młode tylko z naszego punktu widzenia – ich światło biegło do nas 12 miliardów lat i widzimy ich stan z tej odległej przeszłości. Nie wiemy, co dzieje się z nimi "teraz". Właśnie dlatego patrzenie na nie jest w rzeczywistości cofaniem się w przeszłość.- To niezwykłe, że "wyłączały" się już tak młode galaktyki – mówi Kate Whitaker z Yale University, która brała udział w badaniach.

Aby sprawdzić, czy dana galaktyka "śpi", Whitaker i jej koledzy opracowali specjalny system filtrów, z których każdy przepuszczał tylko ściśle określoną długość fal. Śpiące galaktyki różnią się od aktywnych właśnie długością emitowanych fal świetlnych – rozbudzone świecą na niebiesko, śpiące bardziej na czerwono.

Badacze nałożyli filtry na 4-metrowy teleskop Kitt Peak w Arizonie. Patrzenie na galaktyki zajęło im 75 nocy. Obejrzeli 40 000 z tych zjawiskowych obiektów. Niektóre z nich to nasi kosmiczni sąsiedzi, inne są bardzo odległe.

Okazało się, że większość galaktyk była aktywna, co zgadza się z teorią, że zaśnięcie to końcowy etap ich rozwoju. - Było mało galaktyk w stanie pośrednim – opowiada Pieter van Dokkum, z Yale, współautor odkrycia. - To pokazuje, jak szybko  zmieniają one swój stan.

Wciąż nie wiadomo, czy śpiąca galaktykę może się obudzić. I to właśnie trzeba ustalić. Van Dokkum: - Chcemy teraz zbadać, czy galaktyki mogą zasypiać i budzić się. Interesuje nas również to, ile czasu zajmuje zaśnięcie i czy potrafilibyśmy złapać galaktykę w stanie wybudzania z drzemki.

(ew/Physorg.com)

Zobacz więcej na temat: astronomia van

Nasza Galaktyka idzie "na czołowe"

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2009 14:45
Galaktyka Drogi Mlecznej jest większa, cięższa i szybsza niż sądziliśmy.

Astronomowie dostrzegli najstarsze galaktyki

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2009 11:55
Amerykańscy astronomowie dostrzegli 22 z najstarszych galaktyk Wszechświata.

Wszechświat przyspiesza

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2010 14:24
Nie dość, że Wszechświat się rozszerza, to robi to co raz szybciej.

Galaktyka z turbodoładowaniem

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2010 07:55
W galaktyce, którą odkryło Europejskie Obserwatorium Południowe wieje tak zwany super-wiatr.

Najodleglejsza galaktyka

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2010 15:05
Astronomowie zmierzyli odległość do najdalszej znanej galaktyki.

Planck zaobserwował nową supergrupę

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2011 10:00
Astronomowie Europejskiej Agencji Kosmicznej zaobserwowali największe znane człowiekowi struktury we wszechświecie.

Naukowcy budują najpotężniejszy radioteleskop wszechczasów

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2011 14:04
W realizacji projektu, który pomoże odkryć tajemnice wszechświata, bierze udział 70 instytucji z 20 państw, w tym z Polski.