X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

„Intuicja” nie opuszcza Capuçona

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2018 15:05
Intymna płyta Gautier Capuçon, komplet sonat fortepianowych Prokofieva i oba koncerty fortepianowe Czajkowskiego grane przez Gilelsa – Warner Music rozpieszcza słuchaczy na wiosnę.
Gautier Capuon
Gautier CapuçonFoto: materiały promocyjne/Jules Mignot, Virgin Classics

. .

Tego typu płyty mają albo zagorzałych zwolenników albo równie przekonanych przeciwników. Najnowsza krążek jednego z najlepszych współczesnych wiolonczelistów młodego pokolenia - Gautiera Capuçona - to podróż przez klasyczne dzieła napisane na ten instrument. Podróż niezwykle intymna – sam tytuł krążka „Intuition” też kieruje nas na ścieżki, którymi podąża artysta. Bardzo osobisty wybór – tworzony nie po to, żeby przypodobać się słuchaczowi, ale by pokazać mu kawałek swojej duszy, swojego ja.

Znajdziemy tu krótkie dzieła takich kompozytorów jak: Saint-Saëns, Fauré, Massenet, Czajkowski, Rachmaninov, Paganini, Popper i Elgar, a także Astor Piazzolla, włoski wiolonczelista Giovanni Sollima i, co ciekawe, pianisty Jérômego Ducrosa, który zarazem w tym albumie występuje jako partner Capucon. Autor krażka to muzyk, który szuka nowych inspiracji, a grając uznane dzieła stara się za każdym razem nadać im nowy charakter. Jego „Intuition” to pewnego rodzaju pamiętnik, zapis wspomnień, które pomogą nam zrozumieć jego podejście do muzyki.


. .

Wszyscy grają pierwszy koncert fortepianowy Czajkowskiego – powstaje „milion” jego albumowych interpretacji, sale koncertowe zapełniają się prawie za każdym razem po brzegi, jest to jedno z ulubionych klasycznych dzieł, ukochane chyba jeszcze bardziej przez publiczność niż przez krytykę. Ale przecież jest trochę nadto bombastyczny, nie aż tak pogłębiony, szczyptę za bardzo „taneczny”, „skoczny”, „cukierkowy”, ale cóż – jest piękny i chce się go słuchać wciąż i wciąż. Zupełnie inaczej wygląda sprawa z jego „brzydszą siostrą”, czyli drugim koncertem fortepianowym rosyjskiego mistrza. Pierwszy jest tak sławny, że można zapomnieć, że jest i drugi, a i tak naprawdę i trzeci – ale ten jest niedokończony. A ten drugi jest naprawdę pięknym, głębokim i wielobarwnym dziełem. W szczególności jeśli jest wykonywany przez prawdziwego mistrza, którym jest niewątpliwie Emil Gilels wspierany przez Lorina Maazela, dyrygującego New Philharmonia Orchestra. Zarejestrowane w 1973 roku oba koncerty wykonane zostały niezwykle stylowo – a Gilels wyciąga z nich pełnię ich uroku i melodyjności.


. .

Komplety sonat fortepianowych Prokofieva to rzadkość. Szkoda, gdyż jest to niewątpliwie zbiór dzieł nie tylko o dużej wartości historycznej, ale po prostu, niezwykle pięknych, ujmujących i wciągających. Nagrane przez Vladimira Ovchinnikova sonaty pokazują pełnię twórczej wrażliwości tego wielkiego rosyjskiego kompozytora. To nie są jego najważniejsze osiągnięcia twórcze, nie równają się jego potężnym, rozbudowanym baletom czy choćby piątej symfonii, ale wciąż są jednymi z najlepszych jakie stworzono w XX wieku. W trzypłytowym wydaniu znajdziemy nie tylko komplet 9 sonat, ale też transkrypcje z baletu „Calineczka” i Toccatę. Zdobywca najwyższej nagrody podczas prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie w 1982 roku idealnie pasuje, jako promotor muzyki Prokofieva. 

Mieczysław Burski

Zobacz więcej na temat: MUZYKA muzyka klasyczna
Czytaj także

Julia Fischer: bardzo się cieszę, że mam w repertuarze utwory Szymanowskiego

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2018 16:07
- Muzyka Szymanowskiego jest trudna do rozczytania, jego sposób zapisu nie ułatwia wykonawcom tego zadania. Nie sądzę jednak, że to muzyka trudna dla słuchacza. W dobrym wykonaniu staje się bardzo logiczna, przejrzysta. To od wykonawcy zależy, co uzna za istotne, warte podkreślenia, a co nie - mówiła w Dwójce niemiecka skrzypaczka Julia Fischer.
rozwiń zwiń