X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Magia fortepianowej improwizacji

Ostatnia aktualizacja: 07.03.2012 00:00
ECM wspaniałymi pianistami stoi... Keith Jarrett, Tord Gustavsen, Craig Taborn to tylko kilka nazwisk, które nagrywają dla tej wytwórni.
Keith Jarrett
Keith JarrettFoto: materiał prasowy

Craig Taborn tworzy na "Avenging Angel" muzykę typową dla tego wydawnictwa… piękną, liryczną, refleksyjną, wzruszająca, wprawiającą w stan całkowitego oddania się sennym marzeniom. Jego grę doceniłem już wiele lat temu, gdy był wyróżniającym się członkiem zespołu saksofonisty Jamesa Cartera. Na tych nagraniach rzucają się w ucho ich wspólne ostre interakcje, pełne fantazji i przebojowości. Na swojej najnowszej, solowe płycie pokazuje o wiele bardziej stonowane oblicze. Niewielu jest na świecie jazzowych pianistów, którzy przewyższają go w wodzeniu za nos spragnionych fortepianowych improwizacji słuchaczy.

Tord
Tord Gustavsen

Używają oręża melancholii także Wolfert Brederode ("Post Striptum") i Tord Gustavsen ("The Well"), dwaj pianiści, którzy swoje najnowsze albumy nagrali w klasycznych kwartetach. Obydwaj mogą prześcigać się w zawodach na najbardziej romantycznego, przesyconego smutkiem, ba, nieraz skrajną rozpaczą artystę. Miejsce nie bez znacznie w ich projektach zajmują u Brederode - klarnecista Claudio Puntin, a u Gustavsena - saksofonista tenorowy Tore Brunborg. To oni nakreślają ramy kolejnych utworów, wchodzą w porywające dyskusje z liderami i czarują długimi, miękkimi, pociągłymi frazami. 

W zupełnie innym kierunku niż dwaj wymienieni wyżej pianiści podąża Stefano Battaglia. Muzyk, który przez długi okres swojej zawodowej kariery realizował się w klasyce. W pewnym momencie poczuł jednak ciągoty do improwizacji i dzięki temu od prawie dziesięciu lat nagrywa dla ECM. Co ciekawe, Battaglia każdej swojej płycie stara się nadać jakiś charakterystyczny rys, raz składał hołd Passoliniemu, innym razem poszukuje dróg opisywania muzyki etnicznej współczesnym jazzem, jak miało to miejsce na „Pastorale”. To właśnie ten krążek uważam za kulminacyjny szczyt w jego karierze, na płycie przywołuje przepiękne motywy folkloru śródziemnomorskiego i arabskiego z regionów Andaluzji. Teraz na "The River Of Anyder", rzeki znanej z Utopii Thomasa Moora, nadaje swoim utworom mitologiczne ramy, stąd odwołania choćby do Tolkiena czy Francoisa Bacona. Przede wszystkim jednak, jego najnowszy krążek to pierwszorzędna gra w trio, rozwijająca twórczość wielkich klasyków Billa Evansa, Theoloniusa Monka, współczesnego nam E.S.T i oczywiście Keitha Jarretta.

Stefano
Stefano Battaglia

A skoro o "klasykach" mowa, to za taki "klasyczny" album można by uznać spotkanie na szczycie Lee Konitza, Brada Mehldau’a, Charliego Hadena i Paul Motiana. Nie widzę najmniejszego sensu obdarzać tych muzyków powtarzanymi po wielokroć epitetami. Wszyscy wiedzą, kim są, jak grają i jaki wpływ mieli i mają na rozwój muzyki improwizowanej. Ich koncert w legendarnym Birdland (niezbyt oryginalny tytuł "Live At Birdland" ) nie przejdzie jednak do legendy, ale tylko dlatego, że miejsce to jest nią tak przesiąknięte, że nawet tak znakomita płyta staje się jedynie cegiełką w pomniku wystawionym wielu wybitnym muzykom, którzy tu grali i nagrywali kolejne przepiękne albumy. Sześć standardów, zapełniona po brzegi płyta, wszystko dopięte na ostatni guzik. Cieszmy się i delektujmy tymi dźwiękami. A że o pianistach jest ten tekst, to spieszę donieść, że najmłodszy z tego towarzystwa Mehldau, wielka gwiazda młodego, ale ogranego już pokolenia, radzi sobie w otoczeniu doświadczonych kolegów jak równy z równymi.

Ten, krótki przegląd artystów fortepianu ze stajni ECM zakończmy oklaskami dla najlepszego, żyjącego jazzowego pianisty Keitha Jarretta. Chociaż wydał on na płytach sporo zapisów swoich improwizowanych koncertów, to jednak wciąż jest świeży, nadal pociąga, nieustannie wytycza nowe kierunki. Na dwupłytowym "Rio" Jarrett udowadnia po raz kolejny, że pod względem tworzenia prawdziwych muzycznych epopei na fortepian solo nikt, naprawdę nikt, nie może się z nim równać. I chociaż latka lecą, a młoda konkurencja rośnie w siłę, to wciąż z wielką przyjemnością słucham kolejnych nagrań z jego samotnych występów.

Mieczysław Burski

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wasilewski osiada na laurach

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2011 10:50
Dawne trio Tomasza Stańki to już nie zdolne dzieciaki, ale poważni jazzowi wyjadacze. Ich "Faithful" tylko potwierdza tę tezę.
rozwiń zwiń

Czytaj także

W tonacji innowatora norweskiego jazzu

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2011 11:19
To będzie kolejna premiera w piątkowej "W tonacji Trójki". Przed radioodbiorniki zapraszamy wszystkich fanów twórczości Bugge'a Wesseltofta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Już wkrótce Forest Whitaker legendą jazzu

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2011 19:24
Laureat Oskara za rolę w "Ostatnim królu Szkocji" przygotowuje się do pracy nad filmem poświęconym Louisowi Armstrongowi który będzie nosił tytuł ''A Wonderful Life''.
rozwiń zwiń