X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Wiolonczela w natarciu

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2011 18:00
- Apogeum rozwoju wiolonczeli mamy jeszcze przed sobą - powiedział na antenie Dwójki Andrzej Bauer - Wciąż odkrywamy nowe brzmienia i sposoby gry. Przenosimy się z filharmonii do klubów.
Audio

Andzej Bauer dobrze wie, o czym mówi. Sam bowiem niemało uczynił dla poszerzania wiolonczelowego repertuaru oraz stylistycznych horyzontów. Przez ostatnią dekadę dobiegający pięćdziesiątki wiolonczelista zamienił się z cenionego w całej Europie interpretatora klasyki w niestrudzonego eksperymentatora. Regularnie zamawia utwory nie tylko u polskich mistrzów muzyki  elektronicznej (projekt Cellotronicum); współpracuje z najwybitniejszymi jazzmanami (m.in. Leszkiem Możdzerem) oraz undergroundowymi elektronikami (DJ Lenar, m.bunio.s). To on był inicjatorem - głośnej swego czasu - "Lutosfery", czyli nowoczesnych, swingowo-klubowych aranżacji arcydzieł Witolda Lutosławskiego.

Andrzej Bauer, Leszek Możdżer, m.bunio.s oraz "Intrada" z "Koncertu na orkiestrę" Witolda Lutosławskiego:

Co ciekawe, za twórcę o szczególnym znaczeniu dla rozwoju swojego instrumentu Bauer uważa klasyka XX stulecia, Witolda Lutosławskiego. - W Swoim Koncercie wiolonczelowym zaproponował on zupełnie nowy sposób gry - mówi Annie Skulskiej. - Kiedyś był to utwór arcywirtuozowski; dziś wykonują go uzdolnieni studenci i gra się go całkiem "przyjemnie".

Nie przez przypadek zakończony niedawno, najważniejszy w Polsce konkurs wiolonczelowy nosi właśnie imię Witolda Lutosławskiego. - W tym roku mieliśmy rekordową liczbę uczestników z całego świata - podsumowuje ostatnią edycję imprezy gość Dwójki. - Ale wysypu talentów wiolonczelowych doświadczamy w Polsce od lat.

Wielu z laureatów warszawskiego Konkursu jest zresztą blisko związana z Andrzejem Bauerem: jako jego studenci oraz członkowie prowadzonego przezeń Cellonet, czyli swoistego "all stars bandu" młodej polskiej wiolonczeli. Utalentowana ósemka grywała już muzykę Krzysztofa Pednereckiego, improwizowała z Leszkiem Możdżerem, a wkrótce zamierza wejść w świat nowej elektroniki.

Wiolonczela bez wątpienia brzmi dziś inaczej niż w złotej epoce Mścisława Rostropowicza, najsłynniejszego wirtuoza tego instrumentu. - Rostropowicz był raczej trybunem ludowym niż poetą - twierdzi Bauer. -  Wprowadził wiolonczelę na filharmoniczne szczyty, zaczął grać dla tłumów i przekonał najwybitniejszych kompozytorów epoki do swojego instrumentu. Ale też, pomimo wszechstronności, miał bardzo konserwatywne poglądy na temat muzyki.

Bauerowi bliżsi są eksperymentatorzy: nieżyjący już Siegfried Palm, który we współpracy z kompozytorami poszukiwał nowych dźwięków i sposobów gry. Albo Yo Yo Ma, który - znudzony filharmoniczną rutyną - zaczął grać tanga Astora Piazzolli, improwizować z Bobbym McFerrinem oraz ludowymi muzykami z rodzimej Azji.

Aby posłuchać rozmowy z Andrzejem Bauerem, wystraczy kilknąć ikonę dźwięku "Wiolonczela w natarciu" w boksie "Posłuchaj" po prawej stronie.

Czytaj także

XXI wiek będzie należał do wiolonczeli (video)

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2011 13:30
Polscy wiolonczeliści zdobywają szturmem światowe filharmonie i undergroundowe kluby. Kuźnię młodych talentów stanowi warszawski Konkurs im. Lutosławskiego, którego 8. edycja rozpocznie się już dziś wieczorem.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Inauguracja VIII Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego - transmisja koncertu

Ostatnia aktualizacja: 02.02.2011 11:30
Transmisja koncertu otwierającego VIII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego (z udziałem m.in. Leszka Możdżera, Andrzeja Bauera i Warszawskiej Grupy Cellonet) na antenie Dwójki dziś o godz. 19:00. Zapraszamy!
rozwiń zwiń