X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Francuska młodzież śpiewa angielskie piosenki

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2011 14:00
Jacek Hawryluk podważa mit organicznego związku francuskiej muzyki i języka. Najciekawsi debiutanci ostatnich lat - The Bewitched Hands czy Gush - ani myślą obrażać się na anglosaskie standardy dzisiejszej alternatywy.
Audio

Jeśli gościliście kiedyś w Paryżu i próbowaliście zapytać przypadkowego przechodnia o godzinę, wiecie, na czym polega językowa ekskluzywność francuskiej kultury. Fakt, który w sferze towarzyskiej może irytować, przez całe dekady pozwolił jednak zachować tamtejszej muzyce popularnej intrygującą odrębność i specyfikę. Sprzyjało temu zresztą prawodawstwo, nakładające na rozgłośnie radiowe obowiązek poświęcenia 40% czasu antenowego twórczości w języku ojczystym.

Z drugiej strony, jak słusznie zauważa Jacek Hawryluk, "Francja bardzo długo pozostawała rockową prowincją". Nie przez przypadek język angielski na dobre zagościł w tamtejszej muzyce wraz ze spóźnioną eksplozją gitarowej bomby, do której doszło dopiero na przełomie lat 70. i 80. Rolę zapalnika odegrała kultowa po dziś dzień grupa Téléphone. Był to pierwszy francuski zespół rockowy koncertujący, także jako support The Rolling Stones, po oubu stronach Atlantyku i nagrywający - bez spektakularnych sukcesów komercyjnych - anglojęzyczne wersje swoich piosenek. 

Francuska muzyka gitarowa rozkwitła na przełomie ósmej i dziewiątej dekady, na fali punkowo-hardcorowej mody. Najważniejsze fomacje tamtej epoki, jak Welcome To Julian (shoegaze dryfujący z czasem w stronę amerykańskiej alternatywy) czy Burning Heads (hardcore melodyczny) tworzyły już niemal wyłącznie w języku angielskim.

Lingiwstyczną kontrrewolucję przniosły lat 90. i gwałtowny rozkwit francuskiej sceny hip-hopowej, która swoją siłę czerpała przecież ze specyficznej muyczności oraz poetyki lokalnego języka. Angielski powrócił do łask i zdominował oblicze alternatywy na początku naszego stulecia, w znacznym stopniu pod wpływem spektakularnego, międzynarodowego sukcesu grupy Phoenix. Najciekawsi debiutanci ostatnich lat - doceniani przez słuchaczy Trójki, psychodeliczno-folkowe The Bewitched Hands oraz - porównywany do Kings of Leon, Gush - raczej nie mają językowych dylematów. Zresztą w stylu tych grup, które być może zadecydują o przyszłości francuskiej muzyki, próżno doszukiwać się lokalnego kolorytu. Cóż zresztą miałby dziś oznaczać termin "muzyka francuska"?

MMM

Jacek Hawryluk poleca:

"Get Love"  -  Naive New Beaters
"Vondelpark" - Gush
"Hard To Cry" - The Bewitched Hands On The Top Of Our Heads
"Moonchild" - Moonchild
"Back To You" - Noir Desir
"Piece of cake" - Burning Heads
"Let's Burn Again" - Gush
"Work" - The Bewitched Hands On The Top Of Our Heads
"Bob Your Head" - Welcome To Julian
"Ca (C'est vraiment toi)" - Telephone
"Let's Burn Again - Gush"

 

 

Aby posłuchać audycji "Kolonie francuskie", wystarczy kliknąć ikonę dźwięku "Francuska młodzież śpiewa angielskie piosenki" w boksie "Posłuchaj" po prawej stronie.

Czytaj także

Francuskie przeboje lata

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2010 15:00
Posłuchaj przy czym bawią się Francuzi na wczasach.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nowa płyta czołowego kpiarza Francji

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2010 15:59
Chwali leniuchowanie, nabija się z haseł wypisanych na francuskich sztandarach, śpiewa z rodzicami – Philipp Katerin znowu bawi Francuzów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Francuskie hity roku 2010

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2010 12:00
Zapraszamy na subiektywne podsumowanie roku w muzyce francuskiej autorstwa Jacka Hawryluka, twórcy trójkowej audycji "Kolonie Francuskie".
rozwiń zwiń