Zgadnij, kto gra Wariacje nt. Diabellego

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2014 08:50
Właśnie tego dzieła w wielu znakomitych wykonaniach posłuchamy w sobotnie popołudnie. Przypomnimy bowiem kolejną audycję z cyklu "Kto słucha, nie błądzi".
Joseph Karl Stieler (1820): Portret Ludwiga van Beethovena
Joseph Karl Stieler (1820): Portret Ludwiga van BeethovenaFoto: Wikipedia, domena publiczna

Wiedeński wydawca i kompozytor, Anton Diabelli, zwrócił się w roku 1819 do kilkunastu twórców z propozycją napisania po jednej wariacji na temat swego Walca C-dur do planowanej edycji zbiorowej na fortepian. Ludwig van Beethoven, którego także poprosił, najpierw odniósł się do tego pomysłu niechętnie, potem - jak zwykle - ociągał się z komponowaniem, po czym, po dłuższym czasie ofiarował Diabellemu zamiast jednej wariacji, trzydzieści trzy. Ten zaś oczywiście je opublikował. I tak w 1823 pojawiły się 33 Wariacje op. 120.

Ich najlepsze nagrania oceniał Płytowy Trybunał Dwójki w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek. Audcyję poprowadził Jacek Hawryluk.

13 września (sobota), godz. 17.00-19.00

Kolejność słuchania:

I Runda

Temat. Vivace – Wariacja nr 1: alla Marcia maestoso

II Runda

Wariacja nr 22: Allegro molto

Wariacja nr 23: Allegro assai

III Runda

Wariacja nr 31: Largo, molto espressivo

Finał

Wariacja nr 32: Fuga. Allegro – Poco adagio

Wariacja nr 33: Tempo di Menuetto moderato

 

mm/mc

Czytaj także

Frans Brüggen wydobywał z ludzi to, co najlepsze...

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2014 16:00
- Mówili o tym wszyscy członkowie zespołu, ale też odczuliśmy to bezpośrednio w kontaktach z Maestro - podkreślała Katarzyna Kasica, reżyserka filmu o Orkiestrze XVIII Wieku i jej zmarłym niedawno założycielu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Inon Barnatan: scherzo Chopina mogłaby zaśpiewać Maria Callas!

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2014 11:00
- Pierwsza rzecz, która przychodzi mi do głowy, gdy myślę o Chopinie, to jego umiłowanie do śpiewu. Linie melodyczne w jego utworach są jak gotowe tematy dla śpiewaków. Może dlatego tak muzyka jest tak ujmująca - zastanawiał się pianista Inon Barnatan przed swoim recital na Festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nelson Goerner: w 1986 roku jako pierwszy zagrałem dla Marthy Argerich...

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2014 16:00
- Poznałem ją, gdy po czternastu latach wróciła do Argentyny. Zorganizowano wtedy spotkanie, na którym miała poznać młodych argentyńskich muzyków. Miałem szczęście zagrać dla niej jako pierwszy z uczniów - wspominał Nelson Goerner, który wystąpiła w finałowym koncercie Festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sol Gabetta w poszukiwaniu dźwięku sprzed lat

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2014 07:41
Gdy usłyszała koncert wiolonczelowy Dvořáka w wykonaniu Christine Walewskiej, zakochała się w dźwięku wydawanym przez ten instrument. – To jest mój ideał, do którego dążę do dziś – wspominała w Dwójce wybitna artystka, która wystąpiła wczoraj na festiwalu Wratislavia Cantans.
rozwiń zwiń