Zmagania pianistów z III Sonatą Karola Szymanowskiego

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2012 13:41
Forma może wydawać się skomplikowana, ale to trudności czysto pianistycznej natury czynią arcydzieło polskiego kompozytora jednym z największych wyzwań w całej literaturze fortepianowej.
Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski, Jacek Hawrykuk, Dorota Szwarcman
Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski, Jacek Hawrykuk, Dorota SzwarcmanFoto: Wojciech Kusiński/PR

Skomponowana w 1917 roku III Sonata fortepianowa op. 36 Karola Szymanowskiego jest ukoronowaniem jego doświadczeń formalnych. Cztery części dzieła wykonywane są nieprzerwanie, ale zachowują własne oblicze, wywiedzione z Beethovenowskiej koncepcji cyklu: forma sonatowa, ogniwa wewnętrzne i finałowa fuga. W III Sonacie Szymanowski wzniósł się na wyżyny kontrapunktycznej inwencji, tworząc bodaj najlepszą ze swoich fug, opartą na niezwykłym, niemalże perkusyjnym temacie - ten wątek podejmie później Bela Bartok.

W "Płytowym Trybunale Dwójki" zasiedli zaproszeni przez Jacka Hawryluka jurorzy: Dorota Kozińska, Dorota Szwarcman i Kacper Miklaszewski.

Zwyciężyło nagranie:

Piotr Anderszewski (Virgin 2005)

 

Pozatym słuchaliśmy następujących płyt:

Jerzy Godziszewski (Polskie Radio 1998)

Martin Roscoe (Naxos 2005)

Ronald Pöntinen (BIS 2008)

Joanna Domańska (Dux 2007)

 Gajusz Kęska (Dux 2012)

3 czerwca (niedziela)

Czytaj także

"Ognisty ptak" - porównajmy różne interpretacje

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2012 21:30
W Płytowym Trybunale Dwójki słuchaliśmy muzyki baletowej Igora Strawińskiego. "Ognisty ptak" to dzieło przełomowe w karierze kompozytora.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Najlepsze brzmienie "Obrazków z wystawy"

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2012 10:58
Płytowy Trybunał Dwójki zajmie się tym razem arcydziełem Modesta Musorgskiego. Jak pianiści poradzą sobie z bogactwem barw i nastrojów?
rozwiń zwiń