Monet z Poznania, czyli kradzież z miłości do sztuki

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2014 15:30
– Złodziej przez dziesięć lat trzymał "Plażę w Pourville" Moneta w domu za szafą, co pewien czas kontemplując dzieło. Mówił, że jest wielbicielem francuskiego impresjonizmu – mówił w Dwójce Piotr Michałowski z poznańskiego Muzeum Narodowego.
Audio
  • Skarby Muzeum Narodowego w Poznaniu (Notatnik Dwójki)
Fragment obrazu Claudea Moneta Plaża w Pourville, znajdującego się w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu
Fragment obrazu Claude’a Moneta "Plaża w Pourville", znajdującego się w zbiorach Muzeum Narodowego w PoznaniuFoto: Wikimedia/CC

Placówka jest jedną z najstarszych w Polsce. – W 1857 r. przez Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk założone zostało  Muzeum Starożytności Polskich i Słowiańskich w Wielkim Księstwie Poznańskim – powiedział prof. Wojciech Suchocki, dyrektor muzeum. Było to na 5 lat przed stworzeniem Muzeum Sztuk Pięknych w Warszawie i 22 lata przed powstaniem Muzeum Narodowego w Krakowie – dodał.

Wśród najcenniejszych dzieł w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu wymienić należy pełną wdzięku głowę Artemidy Braurońskiej - dzieło Praksytelesa, freski z Pompejów, portrety z Egiptu, piękną hiszpańską "Madonnę Różańcową" Zurbaranam, a także największą w Polsce kolekcję obrazów Jacka Malczewskiego. Znajduje się tu także jedyny w Polsce obraz Claude’a Moneta "Plaża w Pourville", dzieło, które w ostatnich latach padło ofiarą zuchwałej i oryginalnej kradzieży.

Zakupione przez placówkę w 1906 r. płótno zostało w 2000 r. wycięte z ram i zastąpione falsyfikatem przez amatora sztuki. – Złodziej tłumaczył, że chciał mieć ten obraz u siebie z powodu miłości do francuskich impresjonistów. Przez 10 lat trzymał "Plażę w Pourville" w domu za szafą, co pewien czas kontemplując dzieło. Na szczęście policja odnalazła obraz i Claude Monet szczęśliwie wrócił do Poznania – opowiadał Piotr Michałowski, kurator galerii sztuki europejskiej.

W "Notatniku Dwójki" usłyszeliśmy także dr Marię Gołąb, kurator galerii sztuki polskiej od XVIII w. do 1945 r., dr Ingę Głuszek, kurator galerii sztuki starożytnej, Adrianę Podmostko-Kłos, kurator galerii sztuki polskiej od XVI do XVIII w., a także dra Adama Soćko, zastępcę dyrektora ds. naukowych.

Audycję z cyklu "Sezamy pełne skarbów" przygotowała Hanna Maria Giza.

mc/jp

Zobacz więcej na temat: muzeum SZTUKA
Czytaj także

Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Nie tylko "Panorama Racławicka"

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2014 15:30
- Mimo burzliwych dziejów Dolnego Śląska w naszych zbiorach zachowała się olbrzymia liczba artefaktów z tych terenów. Tego jest dużo, można by pomyśleć, że żyjemy w krainie permanentnego pokoju - o eksponatach Muzeum Narodowego we Wrocławiu opowiadał jego dyrektor dr hab. Piotr Oszczanowski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Muzeum Narodowe w Warszawie. Seksualność Jezusa dowodem potęgi Boga

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2014 17:00
W kolejnej audycji wakacyjnego cyklu "Sezamy" przyjrzeliśmy się zaskakującym zbiorom Muzeum Narodowego w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tajemnica "Dziewczynki z chryzantemami". Zbiory Muzeum Narodowego w Krakowie

Ostatnia aktualizacja: 20.08.2014 17:00
– Oldze Boznańskiej udało się sprawić, że ciemne, prawie czarne oczy dziewczynki świecą. Ten obraz niepokoi i prowokuje nas do pytań – mówił Dominik Kuryłek, kurator z krakowskiej placówki, którą zwiedzaliśmy w audycji z cyklu "Sezamy".
rozwiń zwiń