Od Scheina i Bacha, po Arvo Parta. Chór Polskiego Radia zaprasza na Koncert Pasyjny

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2019 14:18
Koncert w ramach cyklu Muzyczne Spotkania na Wzgórzach Krzesławickich oraz Chór Polskiego Radia – Dedykacje Muzyczne odbędzie się w sobotę 30 marca o godz. 19.00 w krakowskim kościele Miłosierdzia Bożego (os. Na Wzgórzach 1). Wstęp wolny.
Chór Polskiego Radia
Chór Polskiego RadiaFoto: Magdalena Halas

Pierwszą część koncertu wypełni muzyka niemieckiego baroku. Motety do tekstów psalmów "Wende dich Herr" ("Wejrzyj na mnie") oraz "Die mit treanen" ("Kto we łzach sieje") Johanna Hermanna Scheina – poprzednika Johanna Sebastiana Bacha na stanowisku kantora w kościele św. Tomasza w Lipsku - to przykłady kunsztownej retoryki muzycznej, pierwsze na gruncie niemieckiej twórczości. Zabrzmi również dwuchórowa kompozycja Johanna Michaela Bacha "Herr ich warte auf dein Heil". Pierwszą część koncertu dopełnią dwa z sześciu zachowanych motetów Johanna Sebastiana Bacha: "Jesu, meine Freude" BWV 227, którego warstwę tekstową stanowi List do Rzymian, a który to motet według wybitnego muzykologa Alberta Schweitzera "uważa się za kazanie Bacha o życiu i śmierci", oraz przeznaczony na dwa, korespondujące ze sobą chóry "Komm, Jesu, komm" BWV 229.


Maria Piotrowska-Bogalecka Maria Piotrowska-Bogalecka

- Przeciwwagą, a zarazem dopełnieniem barokowej części koncertu będzie wokalno-instrumentalna kompozycja "Stabat Mater" współczesnego kompozytora estońskiego Arvo Parta. Pełne spokoju dzieło, niepozbawione jednak w swej prostocie przejmującego dramatyzmu, oparte na descendentalnych frazach i muzycznym dialogu głosów, jest niezwykle poruszającą odsłoną sekwencji o bólu i miłości matki, opłakującej syna – Jezusa Chrystusa – podkreśla Maria Piotrowska-Bogalecka, dyrektor artystyczna Chóru Polskiego Radia.

Wykonawcami koncertu będą znakomici artyści: Dagmara Kołodziej-Gorczyczyńska – sopran, Michał Sławecki – kontratenor, Maciej Gocman – tenor, Martyna Pastuszka – skrzypce, Elżbieta Mrożek-Loska – altówka, Krzysztof Karpeta – wiolonczela/wiolonczela barokowa, Marek Toporowski – organy oraz Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej.

Zobacz więcej na temat: Chór Polskiego Radia
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Chór Polskiego Radia nagrał "Oresteję" Agaty Zubel

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2017 11:00
- Ten utwór przełamuje konwencje i stanowi dla chóru nie lada wyzwanie, nie tylko z powodu ćwierćtonowego zapisu - mówił o dramatooperze Agaty Zubel dyrygent Szymon Wyrzykowski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Maria Piotrowska-Bogalecka: gonimy metę, która nam ucieka

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2018 12:53
- Chór jest tworem, który ciągle się zmienia, praca nad barwą, nad brzmieniem, balansem i proporcjami to proces, który nie ma końca - mówiła w Dwójce szefowa Chóru Polskiego Radia.
rozwiń zwiń