X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Haendel - pierwszy Europejczyk: Kościelna muzyka łacińska

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2008 09:54
Kościelna muzyka łacińska
Audio
Dla Haendla, kiedy przybył do Rzymu, właściwie wszystko musiało być nowe - nie tylko język pisanej tam muzyki, ale także atmosfera duchowa tego miasta i wyrastająca z niej muzyka liturgiczna. Wychowany w kręgu protestantyzmu, od dzieciństwa przyzwyczajony był do innej liturgii i innych form wyrażania osobistych przeżyć, związanych z wiarą. Odświętna, pełna blasku muzyka kościoła katolickiego (zwłaszcza w szczególnie bogatym rzymskim wydaniu) musiała wydać mu się odmienna od prostoty protestanckich chorałów czy pewnej surowości motetów i kantat. Haendel , jak to on zwykle, uczy się niesłychanie szybko. Przyswaja sobie choćby ten afektowany język dźwiękowy, wiążący się zwłaszcza z kultem Maryi Panny, dla protestanta stanowiący doświadczenie całkiem nowe. Młody 22 letni artysta pisze w Rzymie kameralne motety łacińskie (zarówno olśniewająco wirtuozowskie jak głęboko emocjonalne) a obok tego szeroko rozbudowane, majestatyczne, mistrzowskie od strony kontrapunktu i znajomości techniki chóralnej psalmy nieszporne. Najświetniejszym z nich jest Dixit Dominus dzieło dojrzałe, świadectwo wielkiego kunsztu warsztatowego. Mamy tu ścisłą technikę fugowaną, niekiedy połączoną z cytowaniem gregoriańskiej melodii psalmowej, a także wiele wspaniałych, pełnych wigoru rytmicznego i symfonicznego rozmachu, fresków chóralnych.Ten młodzieńczy utwór wskazuje na niezwykłą teatralną wyobraźnię artysty, umiejącego kreślić na kanwie tekstu biblijnego wielkie i podniosłe obrazy dźwiękowe. To już bardzo obiecująca zapowiedź genialnych kart chóralnych, jakie pojawią się w oratoriach Haendla pisanych w Anglii.

Wtorek, 28.10., godz. 23.00

Zaprasza Ewa Obniska

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Haendel - pierwszy Europejczyk: "Esther"

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2008 18:41
Zapraszamy na spotkanie z cyklu Haendel - pierwszy Europejczyk : "Esther"
rozwiń zwiń

Czytaj także

Haendel - pierwszy Europejczyk: Concerto grosso

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2008 10:43
W najbliższej audycji - Concerto grosso.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Haendel - pierwszy Europejczyk: Chandos Anthems

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2008 17:23
W kolejnej audycji popularnego cyklu - liturgia anglikańska i Chandos Anthems.
rozwiń zwiń