Musica humana: Ars subtilior

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2007 10:15
Ars subtilior - manieryzm schyłku XIV stulecia
Audio

Wtorek, 9.10., godz. 22.45

Istnieją w dziejach muzyki (czy też - sztuki w ogóle) okresy, kiedy to wielka, bogata w dokonania epoka dobiega końca, przynosząc na koniec nie zmierzch, a fantastyczny rozkwit. Pisana wtedy muzyka jest triumfem czystego estetyzmu. Taka była ars subtilior, muzyka tworzona w kilku znakomitych centrach kulturalnych - w papieskim Awinionie, Pavii, Padwie, Mediolanie. Celem muzyki staje się teraz jej doskonalenie, komplikowanie aż po granice możliwości, tworzenie nowych konstrukcji dźwiękowych. Te komplikacje dotyczą samej notacji, strony rymicznej, ale także melodyki, języka harmonicznego. Muzyka zyskuje nowe oblicze - przesubtelnione, o nastrojowości jak z sennego marzenia, nierzeczywiste, baśniowe. Melodyka rozpryskuje się w barwne, giętkie melizmaty (z użyciem mikrointerwałów), rytmika bywa synkopowana, podniecona, o starannie dopasowywanych do siebie w kilku głosach deseniach. Strona harmoniczna niekiedy wręcz zadziwia, gdy linie głosów rozwijają się w różnych skalach. Kwitnie też "muzyka o muzyce" - przerabianie istniejących utworów (swoich i obcych), dopisywanie nowych głosów, trawestacja pieśni świeckich na części mszalne. Ars subtilior to zaledwie kilku wybitnych twórców - głównie Matteo da Perugia i Zaccara da Teramo. Ich muzyki posłuchamy głównie w fantastycznych, zmysłowych, wirtuozowskich i nadzwyczajnie subtelnych nagraniach Mala Punica, zespołu który odkrył dla nas niezwykły smak tej sztuki. 

Zaprasza Ewa Obniska

Zobacz więcej na temat: Mediolan MUZYKA Padwa
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Nowy cykl audycji: Musica humana

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2007 12:07
Musica humana - to zgodnie z terminologią Boecjusza - harmonia mikrokosmosu, czyli duszy i ciała (w odróżnieniu od musica mundana, czyli harmonii makrokosmosu). Nasza muzyka, przez ludzi tworzona (musica instrumentalis) jest oczywiście odwzorowaniem tych dwóch poprzednich, wyższych w hierarchii, muzyk. Czemu więc "musica humana"?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Musica humana

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2007 12:00
Wiek XIV to wielka epoka odkryć i eksperymentów, fermentu umysłowego, poszukiwań obejmujących wszystkie dziedziny sztuki ale i filozofię.Działo się tak pomimo wielkich dokonań epoki poprzedniej, która stworzyła na wszystkich polach idealne wzorce. Tymczasem wiek XIV odwraca się od tego, wiele z nich neguje, inne przetwarza na swój sposób.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ars subtilior

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2010 23:09
Zapraszamy na audycję o zdumiewającym końcu francuskiej dominacji w muzyce średniowiecza.
rozwiń zwiń