Max Emanuel Cenčić: realizuję artystyczną wolność

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2020 14:20
- Opery są wielowarstwowe. To, co widzimy na pierwszym planie, to wierzchnia warstwa, która skrywa drugie dno, niesie symboliczny przekaz - mówił w "Rozmowach po zmroku" słynny chorwacki kontratenor Max Emanuel Cenčić.
Audio
  • Rozmowa z kontratenorem Maxem Emanuelem Cenčićiem (Rozmowy po zmroku/Dwójka)
Max Emanuel Cenić
Max Emanuel CenčićFoto: Mat. prasowe/copyright

Max Emanuel Cenčić jest jednym z najpopularniejszych kontratenorów na świecie oraz reżyserem operowym. Pochodzi z muzycznej rodziny. Jego mama jest śpiewaczką operową, ojciec dyrygentem, co jak przyznał artysta ułatwiło mu wybór ścieżki życiowej. - Był czas kiedy eksperymentowałem, podjąłem nawet studia niemuzyczne, ale ostatecznie doszedłem do muzyki - wspominał.

Już jako sześciolatek Max Emanuel Cenčić zachwycał widzów jugosłowiańskiej telewizji śpiewając dziecięce piosenki, w które wplatał karkołomne pasaże z arii "Królowej Nocy" Wolfganga Amadeusza Mozarta. Kilka lat później był jedną z gwiazd Wiener Sängerknaben.

W "Rozmowach po zmroku" Max Emanuel Cenčić przybliżył słuchaczom kulisy pracy nad Haendlowskim "Kserksesem", którego akcję przeniósł do współczesnego Las Vegas. - Ważne jest, żeby w przypadku oper barokowych nie zapominać o ich aspekcie filozoficznym, w tym wypadku opartych na św. Augustynie, Platonie i innych wątkach filozofii - tłumaczył.

Opera "Kserkses" odnosi się do tematu siedmiu grzechów głównych, które uosabiają śpiewacy. - Ponad nimi są Bóg i Przeznaczenie. Oni wszystkim kierują. Bardzo ważne było dla mnie, żeby tak głęboką opowieść przenieść we współczesne czasy, żeby publiczność zrozumiała warstwę uniwersalną - mówił.

Spektakl opowiada o buncie człowieka wobec wyroków losu, który nie zgadzając się na swoje przeznaczenie, popada w grzech. Jak w tym kontekście wytłumaczyć komediowe wątki opery? - To tak jak w życiu, człowiek, który walczy z przeciwnościami nie zawsze wychodzi z tej walki zwycięsko, a jego starania mogą przybrać wymiar tragiczny bądź komiczny - wyjaśniał artysta.

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku

Prowadził: Jakub Kukla

Goście: Max Emanuel Cenčić (kontratenor)

Data emisji: 27.02.2020

Godzina emisji: 21.30

uk/am

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Łukasz Borowicz: nasza wersja "Halki" jest optymalna

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2020 19:10
- Dysponując wersją Kazimierza Sikorskiego, którą później pozmienialiśmy dokonując najróżniejszych drobnych rewizji tego materiału muzycznego i partytury, wydaje mi się, że jest to w tej chwili najbliższe oryginałowi. Podobnie jak estetyka i styl wykonawczy reprezentowany przez zespołu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej - mówił w Dwójce dyrygent odpowiedzialny za stronę muzyczną "Halki" w reż. Mariusza Trelińskiego.
rozwiń zwiń