X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Sny Buñuela zmieniły historię kina

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2013 09:00
- W swojej autobiografii pisał, że gdyby pozwolono mu wybierać, to jego dzień składałby się z 22 godzin snu, pod warunkiem, że może je zapamiętać - opowiadał w Dwójce krytyk filmowy Jacek Szczerba, który wziął udział w dyskusji na temat twórczości Luisa Buñuela.
Audio
  • Sny Buñuela zmieniły historię kina - dyskusja z udziałem Magdy Sendeckiej, Andrzeja Kołodyńskiego i Jacka Szczerby (Rozmowy po zmroku/Dwójka)
Sny Buuela zmieniły historię kina
Foto: sxc.hu

29 lipca minęła 30. rocznica śmierci mistrza światowego kina, wielkiego jego innowatora i skandalisty – Luisa Buñuela.

Filmy Buñuela, m.in. "Pies andaluzyjski”, "Anioł zagłady”, "Widmo wolności”, "Mroczny przedmiot pożądania”, "Viridiana”, "Dyskretny urok burżuazji”, sprawiły, że nadano mu miano największego – obok Bergmana i Felliniego – z XX-wiecznych reżyserów. A także ojca filmowego surrealizmu.

- On był surrealistą od początku do końca - opowiadał w "Rozmowach po zmroku" Andrzej Kołodyński. - Buñuel sięgał po proste pomysły, ale bardzo efektowne, że choćby przypomnę chwyt z "Mrocznego przedmiotu pożądania", w którym postać tej samej bohaterki grały dwie aktorki. W jego filmach szara realistyczna narracja nagle okazywała się być wypełniona czymś zupełnie innym, niż się spodziewaliśmy - dodawał.

Oskarżany niekiedy o nihilizm, naturę bluźniercy, Luis Buñuel w swojej autobiografii zatytułowanej "Ostatnie tchnienie” napisał: "Jestem rewolucjonistą, lecz rewolucja mnie przeraża. Jestem anarchistą, ale nie zgadzam się z anarchistami. Jestem sadystą, ale przy tym człowiekiem zupełnie normalnym. Wszystko rozgrywa się w mojej głowie”. Pomysły na swoje filmy czerpał ze snów, które często zapisywał. - Jego współpracownik Jean-Claude Carrière opowiadał, że Buñuel przez całe życie miał powracający sen. Śniło mu się, że przyjeżdża pociągiem na jakąś dziwną stację i chce wysiąść, żeby się czegoś napić, ale zawsze jak wysiadał, to pociąg odjeżdżał bez niego - opowiadał Jacek Szczerba.

Do innych pamiętnych obrazów rozgrywających się w głowie Buñuela należą takie pamiętne sceny jak ta przecinania oka brzytwą z "Psa andaluzyjskiego” czy scena orgii zaproszonych przez Viridianę ubogich, którzy ustawiają się niczym postacie z "Ostatniej wieczerzy” Leonarda da Vinci.
W "Rozmowach po zmroku” sylwetkę Luisa Buñuela oraz jego filmy przypominali krytycy filmowi: Magda Sendecka, Andrzej Kołodyński i Jacek Szczerba.  
Audycję przygotowała Anna Fuksiewicz.

bch

Zobacz więcej na temat: FILM reżyser
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Seidl obnaża faszyzm w codzienności Austriaków

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2013 08:56
- Niby ten film dotyka uniwersalnej kwestii fanatyzmu religijnego, ale też czuje się, że glebę dla tego doświadczenia stanowi Austria i jej społeczeństwo, mocno zamknięte, ksenofobiczne z natury - tak o filmie "Raj:wiara" mówił w Dwójce krytyk, Wojciech Kałużyński.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koniec nudy. Idziemy na film filozoficzny

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2013 22:00
Kino refleksyjne, pobudzające do myślenia – czy to już filozofia przełożona na język filmowy? Jak odczytywać dzieła Bergmana, Antonioniego czy też Kieślowskiego? W Dwójce dyskutowaliśmy o statusie kina filozoficznego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jakimowski: "Imagine" to obraz na wskroś polski

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2013 21:30
Choć akcja nowego filmu Andrzeja Jakimowskiego rozgrywa się w Lizbonie, a główne role grają w nim aktorzy z Wielkiej Brytanii, Rumunii i Francji, to zdaniem reżysera "Imagine” jest filmem bardzo słowiańskim.
rozwiń zwiń