Koniec nudy. Idziemy na film filozoficzny

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2013 22:00
Kino refleksyjne, pobudzające do myślenia – czy to już filozofia przełożona na język filmowy? Jak odczytywać dzieła Bergmana, Antonioniego czy też Kieślowskiego? W Dwójce dyskutowaliśmy o statusie kina filozoficznego.
Audio
  • Dr Paweł Kuczyński, dr hab. Małgorzata Radkiewicz, prof. Michał Paweł Markowski, Marzena Dudziuk-Koluch, Sylwia Szczepańska-Horoszko oraz Maciej Wojtyszko w dyskusji o kinie filozoficznym (Sezon na Dwójkę)
Monica Vitti i Alain Delon w Zaćmieniu Michelangelo Antonioniego, 1966 r.
Monica Vitti i Alain Delon w "Zaćmieniu" Michelangelo Antonioniego, 1966 r. Foto: Stillphoto Collection/SUNSHINE/PAP/Retna

Według dra Pawła Kuczyńskiego – kulturoznawcy, reżysera i scenarzysty filmowego – jest coś, co łączy filozofię i film. Pojęcia, różne kategorie myślowe, poddajemy wizualizacji, stają się one jakimś obrazem, ciągiem obrazów. Dziedzina myśli i dziedzina obrazu spotykają się zatem – być może w tej przestrzeni mogą powstawać filmy uznane właśnie za filozoficzne.
– Nie wierzę w bezpośredni związek między filmem a filozofią – mówił z kolei prof. Michał Paweł Markowski. – To są dziedziny, które zajmują się zupełnie innymi rzeczami, pojęcie filmu filozoficznego jest pojęciem wewnętrznie sprzecznym – podkreślał literaturoznawca.
Z jednej strony zatem mamy trudności w zdefiniowaniu, czym jest/mogłoby być kino filozoficzne. Z drugiej strony jednak odbiorca filmów, zapytany o "kino filozoficzne", mógłby wymienić wiele nazwisk z historii kina, mógłby wskazać na dzieła, które skłoniły go do refleksji, poruszyły, zmusiły do zrewidowania sposobu myślenia.
Jakie byłoby zatem kino filozoficzne? Poświęcone myślicielom? Stanowiące zapis dyskusji filozoficznych? A może tylko takie, które w jakimś sensie przekładają filozoficzne idee na język filmowy? Na czym jednak polegałby taki przekład? Czy świat filozofii można pogodzić ze światem filmu?
Zapraszamy do wysłuchania "Sezonu na Dwójkę", w którym gościliśmy: dra Pawła Kuczyńskiego – kulturoznawcę, reżysera i scenarzystę filmowego, autora między innymi "Philosopher's paradise", "Sister of Dionysyus" czy "Phenomenology of Truth"; dr hab. Małgorzatę Radkiewicz – filmoznawczynię; prof. Michała Pawła Markowskiego – literaturoznawcę, oraz Marzenę Dudziuk-Koluch i Sylwię Szczepańską-Horoszko, które od ośmiu lat organizują Festiwal Filmu Filozoficznego w Krakowie. Gościem w studiu w Warszawie był również reżyser Maciej Wojtyszko.
Audycję prowadził Michał Nowak.

Zobacz więcej na temat: FILM filozofia
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Lepiej być wolnym czy mieć swojego mistrza?

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2012 18:46
– "Mistrz" Paula Thomasa Andersona to film o odgrywaniu sytuacji życiowych wzdłuż osi bycia w zależności i bycia wolnym. To nie jest przyjemny film – mówiła w Dwójce Magdalena Sandecka z miesięcznika "Kino".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Smarzowski: chciałem, by zagrał u mnie Tom Waits

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2013 22:00
Reżyser "Drogówki" chętnie zatrudniłby zagranicznych aktorów, choć realizowanie filmów poza Polską go nie pociąga. - O czym bym tam opowiadał? chyba o Polonii... - mówił reżyser w "Sezonie na Dwójkę"
rozwiń zwiń

Czytaj także

Seidl obnaża faszyzm w codzienności Austriaków

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2013 08:56
- Niby ten film dotyka uniwersalnej kwestii fanatyzmu religijnego, ale też czuje się, że glebę dla tego doświadczenia stanowi Austria i jej społeczeństwo, mocno zamknięte, ksenofobiczne z natury - tak o filmie "Raj:wiara" mówił w Dwójce krytyk, Wojciech Kałużyński.
rozwiń zwiń