Cygańskie pieśni w Dwójce!

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2013 12:00
Laureaci Grand Prix XIV "Nowej Tradycji" już w najbliższą niedzielę oczarują słuchaczy Dwójki nowocześnie zaaranżowanymi pieśniami romskimi. Zapraszamy do słuchania w radiu i oglądaniu koncertu na naszej stronie.
Agata Siemaszko
Agata SiemaszkoFoto: MAG

"Nie wiedziałam, jak zostaniemy odebrani, trochę się tego obawiałam" - mówi Agata Siemaszko w wywiadzie dla magazynu "Gadki z Chatki" po sukcesie duetu na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia. Uzasadnienie decyzji jury było krótkie: "za kunszt"...

Duet powstał całkiem niedawno, bowiem w 2010 roku, ale muzycy współpracują ze sobą o wiele dłużej - wcześniej spotykali się już, grając m.in. z Trebunimi Tutkami i romskim zespołem Kale Bala znanej, cygańskiej poetki oraz pieśniarki Teresy Mirgi. Paradoksalnie przyciągnęły ich do siebie  odmienne muzyczne korzenie i doświadczenia.
Agata Siemaszko od dziecka związana była ze środowiskiem folkowym. Fascynowała ją muzyka tradycyjna Łuku Karpat oraz folklor romski. Próby klasycznej edukacji szybko rozczarowały młodą artystkę; wyzwalający okazał się natomiast kontakt muzyką Podhala. Zaczęło się od  uczestnictwa w  chórze Turliki w Zakopanem i spotkania z  muzyką Trebuniów-Tutków. Potem Agata Siemiaszko należała też do kilku zespołów góralskich; tam nauczyła się podhalańskiego stylu śpiewu i gwary.   Wreszcie w 2001 roku Marek Łabunowicz, zwany "Mają”, zaczął uczył Agatę grać na skrzypcach.  Krótkie spełnienie marzeń... niestety po miesiącu "Maja” tragicznie zginął w lawinie. Ostatecznie Agata Siemaszko uczyła się gry na skrzypcach sama , trochę naśladując kolegów, trochę nasłuchując w karczmie.
Stopniowo poznawała tajniki muzyki podhalańskiej, następnie węgierskiej i słowackiej, krok po kroku rozszerzając zarówno krąg wiedzy o kulturze , jak i swoje umiejętności wokalne. Z muzyką cygańską zetknęła się w Czarnej Górze, przy okazji współpracy z Teresą Mirgą i zespołem Kałe Bała. To ważne  doświadczenie dało jej  znajomość języka Romów, nowe inspiracje muzyczne, wrażliwość na cygańską muzykę... no i przyjaźnie.
Kuba Wilk gra głównie jazz i funk, co nie przeszkadza mu jednak w otwieraniu się na inne, często bardzo odległe stylistycznie gatunki. Współpracował z wieloma zespołami folkowymi, jak Siwy Dym, Rzoz, czy wspomniane już Trebunie Tutki. Agatę Siemiaszko spotkał dzięki Teresie Mirdzie. Szybko znaleźli się razem w jego prywatnym studiu w Rabce Zdroju. Poprzez swobodną improwizację opartą na płynących z różnych źródeł inspiracjach, poszukiwali nowych jakości - jazzowych interpretacji pieśni ludowych z Karpat, czy stylizowanych "na ludowo” własnych kompozycji. Repertuar na Nową Tradycję - "cygański" - powstał trochę mimochodem. To były melodie, które Kuba Wilk znał już wcześniej, dzięki współpracy z zespołem Siwy Dym i kapelami z okolic Rabki. W tym roku ukazała się płyta duetu "Ogień i woda".
"Muzyczna scena tradycji" już w niedzielę, 6 października o godzinie 16.00. Audycję poprowadzi Kuba Borysiak.

mm

Kuba
Kuba "Bobas” Wilk i Agata Siemaszko


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Kapela Ze Wsi Warszawa na Muzycznej Scenie Tradycji cz.1

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2013 10:00
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polsko-ukraińskie spotkanie lirników i kobziarzy - zobacz wideo!

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2013 12:15
Na "Muzycznej Scenie Tradycji" zabrzmiały pieśni dziadowskie, psalmy, kanty, dumy, które z towarzyszeniem i liry, i bandury śpiewali Andrij Liaszuk, Jarosław Kryśko, Jacek Hałas i Remigiusz Mazur Hanaj.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Monodia Polska na "Muzycznej Scenie Tradycji cz.1

Ostatnia aktualizacja: 15.08.2013 13:22
rozwiń zwiń

Czytaj także

Babooshki, Południce i Podlaszanki z pieśniami na wiosnę cz.1

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2013 15:39
rozwiń zwiń