X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Co łączyło Tuwima z Ordonką i Pawlikowską-Jasnorzewską?

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2013 21:00
Dla pierwszej pisał - na ekskluzywnych zasadach - piosenki. Z drugą dzielił zamiłowanie do "książek magicznych". Wielowymiarowość twórczej aktywności autora "Lokomotywy" miała o wiele bardziej skomplikowane źródła, niż zwykło się przypuszczać.
Audio
  • Co łączyło Tuwima z Ordonką i Pawlikowską-Jasnorzewską? (O literaturze nie do końca poważnie/Dwójka)
Portret Juliana Tuwima autorstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza z 1929 roku
Portret Juliana Tuwima autorstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza z 1929 rokuFoto: Stanisław Ignacy Witkiewicz/Wikipedia/Domena publiczna

"Nie całkiem poważnie" o Julianie Tuwimie rozmawiali w Dwójce Anna Nasiłkowska i Piotr Matywiecki, goście Witolda Malesy oraz Anny Lisieckiej. Choć w szkołach poznajemy przede wszystkim poważną, liryczną twórczość poety, to sami chętniej sięgamy po jego utwory satyryczne, skierowane do dzieci, piosenki. Czy jednak te dwa oblicza tak wiele różni?

- Pamiętam, jak zorganizowałem wieczór Tuwimowski w Stowarzyszeniu Pisarzy Polskich. Wiersze czytał sam Gustaw Holoubek - wspomina nasz gość. - Celowo nie wybrałem nic wesołego, tylko same liryczne, ponure wiersze. W jednym Tuwim szkicował obraz świata żywych trupów, ludzkich kukieł. A słuchająca recytacji Holoubka publiczność zaczęła rżeć ze śmiechu! Ato to nie oni, lecz ja się myliłem. W istocie to była groteska - wyjaśnia.

Być może twórczość Tuwima, w całej swojej gatunkowej różnorodności, wyrażała złożoną naturę samego poety, a nie była wyłącznie próbą pogodzenia literackich aspiracji z koniecznością zarobkowania. Takiego zdania są uczestnicy Dwójkowej audycji "O literaturze nie do końca poważnie". Zwracają oni uwagę na szczególną skłonność i talent poety do gatunków literacko-muzycznych.

- Melodia słów uwodziła go we wszystkim, co pisał, nawet w prozie - podkreśla Piotr Matywiecki. - Istnieje radiowe nagranie autorskiej recytacji "Grande Valse Brillante". To niezwykłe, ale słychać tam melodię bardzo podobną do późniejszej kompozycji Zygmunta Koniecznego dla Ewy Demarczyk - zachwyca się. Anna Lisiecka przypomina, że nieprzypadkowo po wiersze Tuwima sięgali tak znakomici kompozytorzy, jak Szymanowski, Górecki, czy Lutosławski. Z kolei Anna Nasiłkowska zwraca uwagę, jak wyraziste portrety kobiet stworzył poeta w piosenkach pisanych dla Hanki Ordonówny i Miry Zimińskiej-Sygietyńskiej.

(mm)

Zachęcamy do wysłuchania całej audycji, w której między innymi o Tuwimowskich szmoncesach, "Słowniku pijackim", wstydliwych satyrach antykapitalistycznych oraz ... "Murzynku Bambo".

Zobacz więcej na temat: Julian Tuwim literatura
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Tuwim przebojowy" był człowiekiem strachliwym

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2013 11:00
- Uważano go za twórcę nieustraszonego, a on po prostu słowami mocnymi dodawał sobie animuszu - wspominał Jerzy Ficowski. W Roku Tuwima wspominamy, co o jego twórczości mówił inny mistrz słowa: poeta, tłumacz, znawca Schulza i, właśnie, twórczości autora "Balu w operze".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jan Brzechwa miał kompleks pisarza dla dzieci

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2013 15:02
"Brzechwa nie dla dzieci" to tytuł biografii słynnego bajkopisarza, ukazującej go także z mniej znanej strony. Z autorem książki, Mariuszem Urbankiem będzie się można spotkać w sobotę na 4. Warszawskich Targach Książki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Brzechwa bał się dzieci! Zaczął pisać bajki, by uwieść przedszkolankę?

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2013 02:00
O nieznanym obliczu autora, uważanego powszechnie za pisarza dla dzieci, rozmawialiśmy w "Klubie Ludzi Ciekawych Wszystkiego".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tuwim nie wstydził się lokomotywy

Ostatnia aktualizacja: 05.06.2013 23:40
"Ptasie radio", "Rzepka", "Okulary" czy właśnie "Lokomotywa". Julian Tuwim, ten klasyk polskiej literatury dziecięcej, miał do swojej twórczości dla najmłodszych bardzo poważny stosunek.
rozwiń zwiń