X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Warszawska Jesień '79. Lachenmann ucisza publiczność

Ostatnia aktualizacja: 19.09.2017 15:00
- Jeżeli ktoś proponuje rewolucję w muzyce, to nie może wycofywać się pod wpływem reakcji publiczności. Zaimponowała mi determinacja Lachenmanna - o ciekawym epizodzie z historii warszawskiego festiwalu opowiadał w Dwójce wieloletni dyrektor Warszawskiej Jesieni Tadeusz Wielecki.
Audio
  • Dawne Warszawskie Jesienie wspomina Tadeusz Wielecki (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
Helmut Lachenmann
Helmut LachenmannFoto: PAP/EPA/Bernd Weissbrod

warszawska-jesień1200.jpg
Festiwal "Warszawska Jesień" na antenie Dwójki

Z okazji 60. odsłony najważniejszego polskiego festiwalu muzyki współczesnej słuchamy w Dwójce wspomnień twórców od lat związanych z tym wydarzeniem.

Tadeusz Wielecki opowiedział o koncercie, podczas którego orkiestra pod dyrekcją Antoniego Wita wykonywała utwór Helmuta Lachenmanna. - Kompozycja była bardzo delikatna. Muzycy muskali struny, instrumenty dętę niemalże udawały, że grają. Całość odbywała się na granicy dźwięku autentycznego i wyobrażonego - wspominał. Na sali podnosił się coraz większy szum, ktoś się zaśmiał, komuś upadł numerek od szatni. W tej sytuacji zareagował sam Lachenmann, który ruszył na scenę i próbował przeszkodzić Antoniemu Witowi w kontynuowaniu koncertu. - Wit nie reagował na słowa kompozytora, wobec czego Lachenmann złapał go za rękę i poprosił publiczność o ciszę, bo jego utwór wymaga skupienia. Sala zamilkła.

Tadeusz Wielecki wspominał, że kompozytor po latach żartobliwie komentował uciszenie się publiczności jej strachem przed ponownym rozpoczęciem utworu. Gość audycji opowiedział też o podobnej sytuacji, do której doszło podczas Warszawskiej Jesieni w roku 1980.  

***

Tytuł audycji: Zapiski ze współczesności

Przygotowała: Beata Stylińska i Ewa Szczecińska

Gość: Tadeusz Wielecki (kompozytor, muzyk)

Data emisji: 19.09.2017

Godzina emisji: 11.45

bch/jp

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Przed Warszawską Jesienią: Artur Zagajewski

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2017 13:00
Twórca jest jednym z kompozytorów wyróżnionych w programie tegorocznego 60. festiwalu Warszawska Jesień. W "Nokturnie" słuchaliśmy jego dzieł, które zabrzmią podczas stołecznej imprezy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Warszawska Jesień 1956. Wspaniały zgniły Zachód

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2017 16:03
– Niewiele wiedzieliśmy o muzyce współczesnej, zainteresowanie było więc wielkie i gremialnie poszliśmy na otwarcie festiwalu – opowiadał kompozytor Adam Sławiński o pierwszej Warszawskiej Jesieni.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kreidler: powinno się zaniechać tradycji aplauzu

Ostatnia aktualizacja: 19.09.2017 14:05
- Reakcje w trakcie koncertu są zawsze przedwczesne. Człowiek nie może wiedzieć, co sądzi dziesięć sekund po ostatnich dźwiękach kompozycji - mówił w Dwójce kompozytor i performer Johannes Kreidler. Jego utwór zabrzmiał na tegorocznym festiwalu Warszawska Jesień.
rozwiń zwiń