Gawędy Emila Wesołowskiego

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2011 10:10
Emil Wesołowski - tancerz, choreograf, pedagog, reżyser obchodzi 45-lecie pracy artystycznej.
Audio
  • Emil wesołowski opowiada o rodzinie, dzieciństwie i szkole balatowej.
  • W gawędzie drugiej Emil Wesołowski opowiada o pracy w zespole Conrada Drzewieckiego,
  • W trzeciej gawędzie Emil Wesołowski opowiada o chorobie i konflikcie z Conradem Drzewieckim, o pracy we Wrocławiu i powrocie do Poznania.
  • Czwarta gawęda Emila Wesołowskiego to opowieść o pierwszych autorskich choreografiach, pracy w zagranicznych teatrach operowych, współpracy z Mariuszem Trelińskim i Januszem Wiśniewskim.
  • W ostatniej gawędzie Emil Wesołowski mówi o pracy pedagogicznej w Szkole baletowej w Poznaniu, w Akademii Teatralnej w Warszawie, współpracy z Jerzym Grzegorzewskim
  • Emil Wesołowski w Słowach po zmroku. Audycja Beaty Stylińskiej

 Emil Wesołowski debiutował jako artysta baletu Opery Poznańskiej w 1966 roku, był jednym z czołowych solistów Polskiego Teatru Tańca pod dyrekcją Conrada Drzewieckiego, a potem kierował zespołami baletowymi Opery Wrocławskiej, Teatru Wielkiego w Poznaniu i Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Był także krótko dyrektorem artystycznym poznańskiego Teatru Wielkiego.

Jest wykładowcą Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza i przewodniczącym Sekcji Autorów Dzieł Choreograficznych ZAiKS-u.

Główną dziedziną aktywności twórczej Emila Wesołowskiego jest praca choreograficzna - dla baletu i szkół baletowych, dla opery, teatrów dramatycznych, filmu i telewizji. Realizował balety na scenach operowych Poznania, Wrocławia, Łodzi, Gdańska i Waszyngtonu. Współpracował jako choreograf z wieloma wybitnymi reżyserami przedstawień operowych i dramatycznych, w kraju i za granicą; szczególnie często i owocnie z Mariuszem Trelińskim. Sam również reżyserował: "Semiramidę" Gioacchina Rossiniego w Operze Narodowej, "Straszny dwór" Stanisława Moniuszki i musical "Skrzypek na dachu" w poznańskim Teatrze Wielkim oraz "Barona cygańskiego" Johanna Straussa w Operze Bałtyckiej.

Najnowszym dziełem choreografa jest balet "Kain i Abel" z muzyką Andrzeja Panufnika, realizowany na zamówienie Polskiego Baletu Narodowego w ramach wieczoru "Opowieści biblijne", którego premiera odbędzie się w 14 kwietnia 2012.

Z okazji jubileuszu artysty zapraszamy do wysłuchania jego wspomnień, nagranych w 2006 roku przez Małgorzatę Małaszko (codziennie o 11:45):

W pierwszej gawędzie Emil Wwesołowski opowiada o rodzinie, dzieciństwie i szkole baletowej.

W gawędzie drugiej artysta opowiada o pracy w zespole Conrada Drzewieckiego,

W trzeciej gawędzie Emil Wesołowski opowiada o chorobie i konflikcie z Conradem Drzewieckim, o pracy we Wrocławiu i powrocie do Poznania.

Czwarta gawęda artysty to opowieść o pierwszych autorskich choreografiach, pracy w zagranicznych teatrach operowych, współpracy z Mariuszem Trelińskim i Januszem Wiśniewskim.

W ostatniej gawędzie Emil Wesołowski mówi o pracy pedagogicznej w Szkole baletowej w Poznaniu, w Akademii Teatralnej w Warszawie, współpracy z Jerzym Grzegorzewskim.

W czwartek o 21:30 Emil Wesołowski będzie gościem Beaty Stylińskiej w "Słowach po zmroku"

21-25 listopada (poniedziałek-piątek), godz. 11:45

24 listopada (czwartek), godz. 21:30



Czytaj także

Tylko nam Krzysztof Pastor opowiada o swoim najnowszym balecie (wideo!)

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2011 08:00
W niedzielę odbyła się premiera spektaklu "I przejdą deszcze" w wykonaniu Baletu Narodowego. Zachęcamy do zobaczenia naszej relacji wideo z próby oraz wysłuchania rozmów z reżyserem oraz solistami.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wszystkie twarze tańca

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2011 16:36
Drugą audycję z naszego nowego cyklu "Kultura w wielkim mieście" poświęciliśmy tańcowi.
rozwiń zwiń