X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Wybór poezji jest dziś wyborem samotności i bezimiennej sławy

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2014 21:00
- Młody twórca w świecie liberalnym, który mierzy się sukcesem, produktywnością, zyskiem, pieniądzem, nie ma wielkiego powodu, żeby chwalić się, że jest poetą - mówił w Dwójce prof. Piotr Śliwiński.
Audio
  • Piotr Śliwiński o relacji na linii współcześni poeci i poezja. Rozmawia Andrzej Franaszek (Dwukropek/Dwójka)
Wybór poezji jest dziś wyborem samotności i bezimiennej sławy
Foto: flickr/MoRiza

"Żałuję teraz, że nie spędziłem więcej czasu w moim życiu z wierszami - żyłbym pełniej, gdybym miał w głowie więcej starych kawałków, tak jak chciałbym mieć więcej bliskich przyjaciół" - tak w obliczu zbliżającej się śmierci pisał Richard Rorty.

W audycji z cyklu "Dwukropek" zastanawialiśmy się, jak w dzisiejszych szybkich i niełaskawych dla liryki czasach wygląda więź między poetami i poezją. Zdaniem badacza literatury prof. Piotra Śliwińskiego pisanie wierszy w dalszym ciągu traktowane jest przez autorów z niesłychaną powagą.

- Dzisiejszy młody poeta ma poczucie delikatnego i prywatnego heroizmu, jakiegoś zaparcia się, uporu, wytrwania. To jest mocny życiowy wybór dlatego, że on idzie obok kariery, obok rozgłosu i uznania. Od czasu do czasu mogą się zdarzyć wielkie sukcesy i rozpoznawalność wśród sąsiadów, ale tak naprawdę wybór poezji jest wyborem samotności i bezimiennej sławy.

Gość Andrzeja Franaszka wyznawał, że kiedy czyta wiersze młodych poetów, w dalszym ciągu ma skojarzenia z poezją jako zamachem na jakąś niemożliwość, z przekraczaniem ograniczeń. - Kiedy czytam wiersze Krzysztofa Siwczyka, to myślę sobie, że w tym jest upór, że w tym jest coś krwawego. Choć fizjonomia poety mówi nam raczej o uśmiechu, przyjaźni, o tym, że to gest raczej towarzyski, to jego walka o właściwe słowo jest tą samą walką, którą toczył Miłosz, choć to słowo inaczej brzmi...

Czy poezja może być naszym najbliższym przyjacielem? Bronić nas przed samotnością? I czy potrafimy odnaleźć siebie w powstających dziś polskich wierszach? O tym w nagraniu audycji "Dwukropek" przygotowanym przez Andrzeja Franaszka.

***

"Dwukropek" jest audycją Doroty Gacek i Andrzeja Franaszka, w której literatura spotyka się z tym wszystkim, co obok niej - współczesną kulturą, innymi dziedzinami sztuki, filozofią, religią, socjologią, ale też polityką i ekonomią.

Dwukropek to znak, który zapowiada, prowadzi ku nowym perspektywom, jest niczym drzwi, otwarte na świat. Chcemy pokazać, że literatura może "nie widzi szybciej, ale widzi głębiej” - piszą twórcy programu.

bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Monty Python, wolność, Wisława Szymborska. Jak Polacy uczyli się poczucia humoru

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2014 12:00
- Moje pokolenie bawił język ezopowy, aluzyjny. Teraz młodzi ludzie posługują się przede wszystkim humorem absurdalnym - mówił w Dwójce Michał Rusinek, dodając, że znajduje to odzwierciedlenie także w literackich gustach Polaków.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Zanim zacznie się pisać, trzeba stworzyć w sobie pisarza"

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2014 21:00
Isaak Babel miał kiedyś zwrócić się do uznanego twórcy Maksyma Gorkiego o poradę, co ma zrobić, by zostać dobrym pisarzem. Ten powiedział mu: "idź między ludzi i nie zaczynaj pisać, póki ich nie poznasz". A jak taka rada wyglądałaby dziś?
rozwiń zwiń