Eisenstein. Od Dickensa do "Kapitału" Marksa

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2015 12:00
- To twórcy o korzeniach burżuazyjnych. Nie interesowała ich jednak czysta sztuka. Chcieli tworzyć kino ideologiczne - mówił o radzieckiej awangardzie lat 20. prof. Marek Hendrykowski.
Audio
  • Prof. Marek Hendrykowski o radzieckiej awangardzie filmowej lat 20. (Akademia kina/Dwójka)
Kadr z filmu Pancernik Potiomkin. Słynna scena na odeskich schodach
Kadr z filmu "Pancernik Potiomkin". Słynna scena na odeskich schodachFoto: domena publiczna, wikipedia

Najsłynniejszym dziełem całego pokolenia wybitnych filmowców (Pudowkin, Dowżenko, Kuleszow, Wiertow) jest chyba "Pancernik Potiomkin" Sergiusza Eisensteina, oparty na scenach zbiorowych i dynamicznym, szokującym kontrastami montażu. Co ciekawe, sam reżyser wywodził swą oryginalną technikę opowiadania z... twórczości Davida Warka Griffitha oraz z prozy Karola Dickensa.

Eisensteinowi nie udało się nigdy zrealizować ambitnej koncepcji zekranizowana "Kapitału" Marksa. Stworzył natomiast (wraz z Prokofiewem) niezwykłą audiowizualną symfonię "Aleksander Newski" oraz fresk historyczny "Iwan Groźny". Ten ostatni miał być hołdem, którym adresat nie był jednak zachwycony, co przyprawiło reżysera o zawała serca...

***

Tytuł audycji: Akademia kina

Prowadzenie: Anna Fuksiewicz

Gość: prof. Marek Hendrykowski

Data emisji: 22.03.2015

Godzina emisji: 22.00

mm/jp

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Podjęli wielkie ryzyko: dodali do filmu dźwięk

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2015 14:20
W 1927 roku świat poznał "Śpiewaka jazzbandu", pierwszy film dźwiękowy. Jak doszło do tego wielkiego przełomu w historii kina?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Na film fabularny czy na dokument?

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2015 15:25
W "Akademii kina" – audycji o historii X Muzy – rozmawialiśmy o podstawowym podziale filmowych narracji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Niemy rozmach Davida Warka Griffitha

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2015 15:40
Rozmowa o tym, jaki wpływ na kino i kształtowanie się jego języka miał autor "Narodzin narodu" i "Nietolerancji".
rozwiń zwiń