Przekrocz barierę nowej złożoności

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2015 11:00
Ten nurt muzyki współczesnej opisany został w latach 80., ale już wcześniej był obecny w twórczości brytyjskich kompozytorów - outsiderów.
Audio
  • Tomasz Biernacki o nowej złożoności (Bariera Dźwięku/Dwójka)
Po latach założenia Nowej Złożoności upowszechniły się i weszły do szerokiego repertuaru środków kompozytorskich (zdjęcie ilustracyjne)
Po latach założenia Nowej Złożoności upowszechniły się i weszły do szerokiego repertuaru środków kompozytorskich (zdjęcie ilustracyjne)Foto: yumikrum, lic. CC BY 2.0 (flickr)

Nowa złożoność powstała w kontrze wobec minimalizmu i podejrzanie łatwych nawiązań do przeszłości dominujących w latach 70. i 80. Ikoną tego nurtu stał się brytyjski kompozytor Brian Ferneyhough (który zresztą oficjalnie zaprzeczał istnieniu jakiejkolwiek sformalizowanej grupy); do głównych twórców zalicza się też m.in. Richarda Barretta i Michaela Finnissy'ego. Niewielu odróżniało się wtedy od muzycznego świata tak bezkompromisowo.

Po latach założenia nowej złożoności upowszechniły się i weszły do szerokiego repertuaru środków kompozytorskich. Nowa muzyka potrzebuje pogłębionego, analitycznego podejścia do formowania dźwięku i do kwestii wykonawczych. A przy tym kompozycje twórców reprezentujących nową złożoność (lub do niej nawiązujących) zapadają głęboko w pamięć. To podskórny nurt odżywiający wielkie połacie współczesnego świata dźwięków.

O nowej złożoności rozmawiamy z kompozytorem Tomaszem Biernackim; słuchamy też muzyki Briana Ferneyhougha, Michaela Finnissy'ego, Richarda Barretta i Clausa-Steffena Mahnkopfa.

***

Tytuł audycji: Bariera dźwięku 

Prowadzi: Adam Suprynowicz

Gość: Tomasz Biernacki (kompozytor)

Data emisji: 4.12.2015

Godzina emisji: 22.30

mm/jp/mc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Darmstadt. U źródeł muzycznej awangardy

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2014 22:30
Na Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki rodziła się muzyka serialna, aleatoryczna, elektroniczna. Czy po 70 latach Darmstadt pozostaje muzycznym centrum Europy?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Filozof, który wyjaśnił awangardę

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2015 15:40
Co z "Filozofii nowej muzyki" T.W. Adorna pozostało nam dziś? O tym rozmawialiśmy w "Barierze dźwięku".
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Répons" – arcydzieło Bouleza minuta po minucie

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2015 13:00
Dwójka świętuje 90. urodziny jednego z najbardziej wpływowych kompozytorów XX wieku. Tym razem przyjrzeliśmy się jego muzyce pod mikroskopem.
rozwiń zwiń