"Performing Faith" i chrześcijańska muzyka Indonezji

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2020 05:30
W sobotnim Poranku Dwójki o książce "Performing Faith" i muzyce chrześcijańskiej w Indonezji opowiadała dr Marzanna Popławska z Instytutu Etnologii i Antropologii kulturowej UW.
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: Ridzkysetiaji/shutterstock.com

Zainteresowanie muzyką chrześcijańską w Indonezji wzięło się z pierwszego pobytu w Indonezji dr Marzanny Popławskiej, kiedy jak studentka trafiła na stypendium rządu indonezyjskiego. Studiowała tam muzykę i taniec. Na początku swojego pobytu dostała zaproszenie od Ambasady Polskiej w Dżakarcie i tam dowiedziała się o polskich Werbistach, misjonarzach Zakonu Słowa Bożego, którzy od lat sześćdziesiątych przebywali w Indonezji. - Podróżowałam wtedy z koleżanką z wyspy na wyspę. Pamiętam, że w jednym z kościołów zauważyłam wtedy ciekawe zjawisko w miejscu gdzie było tabernakulum. Zapytałam o nie i okazało się, że pochodzi z kultury tradycyjnej i jest związane z relacjami rodzinnymi. Zaciekawiła mnie ta symbioza i zespolenie elementów tradycyjnych z elementami chrześcijańskimi. Po kilku latach, kiedy zastanawiałam się nad tematem pracy doktorskiej, wybrałam temat muzyki chrześcijańskiej w Indonezji – mówiła autorka książki "Performing Faith". - Moim punktem kontaktu w Indonezji byli misjonarze Werbiści, wiedziano, że jestem katoliczką i to sprawiało, że byłam niemal traktowana jak krewna. Gdy prowadziłam badania papieżem był Jan Paweł II. Indonezyjczycy wiedzieli, że jest on Polakiem i żartobliwie i z czułością nazywali mnie „wnuczką papieża” – opowiadała dr Marzanna Popławska.


Posłuchaj
06:48 2020_06_13-09-16-11_PR2_Perfoming Faith.mp3 O książce "Perfoming Faith" dr Popławskiej (Dwójka/Poranek Dwójki)

 

Historia chrześcijaństwa w Indonezji jest dosyć trudna. W XIX wieku Holendrzy bardzo często rozprzestrzeniając chrześcijaństwo łączyli to z odejściem od tradycyjnych form kulturowych. Dlatego chrześcijanie byli wyśmiewani przez swoich muzułmańskich sąsiadów za odchodzenie od tradycji i nie przestrzeganie norm kulturowych. Same formy sztuki muzycznej na Jawie istnieją z towarzyszeniem gamelanów. W kościołach, gdzie nie ma takich instrumentów, pieśni są wykonywane tylko wokalnie, ale w skalach właściwych dla gamelanu. - Drugą ważną cechą wyróżniającą cechy kompozycji chrześcijańskich od kompozycji tradycyjnych na Jawie jest wielogłosowość. W kompozycjach może być nawet do czterech linii wokalnych i linie te znacznie się różnią, są bardzo rozbudowane i sposób prowadzenia tych melodii jest bardziej właściwy strukturze muzycznej gamelanu – tłumaczyła autorka książki dr Marzanna Popławska z Instytutu Etnologii i Antropologii kulturowej UW.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki 

Przygotował: Krzysztof Dziuba

Gość: dr Marzanna Popławska ( Instytut Etnologii i Antropologii kulturowej UW)

Data emisja: 13.06.2020

Godzina emisji: 9.10


gs

Czytaj także

Muzyka amerykańska nocą: bluegrass, americana i folk

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2020 10:00
W nocnej audycji posłuchaliśmy nagrań grup The Milk Carton Kids "Prologue", Brother Brothers "Some People I know", Ira Wolf "The Closest Thing to Home", Kaia Kater "Nine Pin", Mandoline. Orange "Tides of a Teardrop'.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dlaczego lubimy snuć opowieści?

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2020 11:40
Czy legendy o niewidzialnych stworzeniach mogą wytłumaczyć nadchodzącą burzę, gęste chmury i uciążliwy mróz? A może dzięki przekazywanym sobie historiom dzielimy się wiedzą, doświadczeniem i przemyśleniami na temat świata?
rozwiń zwiń