X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Pejzaż, którego nie było. El Greco i "Widok Toledo"

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2014 10:00
– Nie istnieje żadne miejsce, z którego El Greco malował ten obraz, nawet jeśli taksówkarz z Toledo nas tam zawiezie – mówiła w Dwójce historyk sztuki dr Grażyna Bastek w rozmowie o słynnym obrazie hiszpańskiego malarza.
Audio
  • Dr Grażyna Bastek o obrazie "Widok Toledo" El Greca (Jest taki obraz/Dwójka)
El Greco - Widok Toledo (Metropolitan Museum of Art)
El Greco - Widok Toledo (Metropolitan Museum of Art)Foto: Wikipedia/domena publiczna

– To fascynujący obraz, bardzo rzadkie w tamtym czasie przedstawienie samodzielnego pejzażu miejskiego, wizyjnego, bezludnego, tajemniczego. Obraz nie jest do końca wierny topograficznie. Budynki zostały przemieszone w przedziwny sposób – zauważyła dr Grażyna Bastek. W wąskim planie, który wybrał El Greco, nie powinna znaleźć się dobrze widoczna i charakterystyczna dla Toledo wieża katedry. Przestawienie topografii miasta odpowiadać miało jego symbolicznemu planowi, wyobrażonemu, który okazał się ważniejszy od rzeczywistego.

Ta wizja wiąże się z niezwykłymi zjawiskami atmosferycznymi, które obserwujemy na niebie nad Toledo. By wyjaśnić, co tam się dzieje, dr Grażyna Bastek skonsultowała się z malarzem Mirosławem Sikorskim, który sam maluje chmury, a także jest paralotniarzem. – W obrazie gęstnieje mrok, idzie w naszą stronę. Wieje wiatr, co widać po pochylonych drzewach i trawach. Widzimy, że ziemia jest jaśniejsza niż niebo. Taki obraz odpowiada szczególnemu momentowi - kilkunastu minutom napięcia przed rozpętaniem się burzy – opowiadała.

– W potraktowaniu nieba, chmur i światła widzimy wyraźnie, że El Greco był bardzo uważnym obserwatorem obłoków – powiedziała historyk sztuki. – Zresztą chmury i inne zjawiska atmosferyczne są niezwykłe w całej twórczości malarza. El Greco zauważył, że przed burzą mamy do czynienia ze wstępującymi i zstępującymi prądami powietrza. Poprzez kierunek nakładania farby zaznaczył więc, że w tych chmurach dzieją się niesamowite rzeczy – dodała.

W audycji "Jest taki obraz" o kulisach powstania dzieła z dr Grażyną Bastek rozmawiał Michał Montowski.

mc/mm

Zobacz więcej na temat: Hiszpania malarstwo
Komentarze1
aby dodać komentarz
szeleszczyciel2014-02-25 21:00 Zgłoś
"Pejzaż", to po polsku krajobraz. Po co pisać po francusku i w dodatku krzywo?

Czytaj także

Wenecka laguna mistrza Carpaccio

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2014 15:00
Bohaterem audycji "Jest taki obraz" był Vittore Carpaccio, malarz włoski, jeden z głównych mistrzów szkoły weneckiej. Był twórcą przede wszystkim obrazów religijnych, w programie opowiadaliśmy jednak o jego dwóch świeckich malowidłach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zamyślona barmanka w sali koncertowej

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2014 13:00
W obrazie Édouarda Maneta za barem stoi melancholijna Suzon, a w wielkim lustrze wiszącym za nią odbija się obraz sali koncertowej... W audycji "Jest taki obraz" opowiadaliśmy o dziele "Bar w Folies Bergère".
rozwiń zwiń