X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Co chciał ukryć Vermeer? Tajemnica "Dziewczyny w czerwonym kapeluszu"

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2014 16:00
– Podczas badania tego obrazu okazało się, że pod spodem jest inny portret. To konwencjonalny wizerunek holenderskiego mężczyzny, obrócony względem zamalowania o 180 stopni – mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek o jednym z najbardziej zagadkowych dzieł przypisywanych Janowi Vermeerowi.
Audio
  • Dr Grażyna Bastek wyjaśnia tajemnice "Dziewczyny w czerwonym kapeluszu" (Jest taki obraz/Dwójka)
Johannes Vermeer Dziewczyna w czerwonym kapeluszu
Johannes Vermeer "Dziewczyna w czerwonym kapeluszu"Foto: Wikipedia/domena publiczna

"Dziewczyna w czerwonym kapeluszu" jest jednym z dwóch dzieł z National Gallery of Art w Waszyngtonie, które od przełomu XIX i XX wieku przypisuje się Vermeerowi. Drugi z nich to "Dziewczyna z fletem". Są to jedyne zachowane dzieła tego malarza namalowane na desce. Niektórzy badacze (m.in. Blankert, Swillens, Gudlaugsson) mają wątpliwości co do jego atrybucji. Ale jeśli autorem nie jest Vermeer, to kto?

Powszechnie uważa się, że ulubionym podobraziem Vermeera było płótno, bo większość zachowanych do dzisiaj dzieł to właśnie obrazy na płótnie. Jednak w inwentarzach sporządzonych po śmierci artysty czytamy, że w jego dobytku było kilkanaście niezamalowanych płócien przygotowanych do pracy i sześć desek. – Może więc nasze wyobrażenia o preferowanych przez Vermeera podobraziach nie są do końca zgodne z rzeczywistością – powiedziała dr Grażyna Bastek.

Skąd biorą się wątpliwości dotyczące autorstwa? – "Dziewczyna w czerwonym kapeluszu" to malarskie arcydzieło, "Dziewczyna z fletem" jest zaś dużo gorzej namalowana – tłumaczyła znawczyni sztuki. – W istocie jednak drugi obraz jest raczej niedokończony. Wiele przemawia za tym, że Vermeer tworzył te dzieła jako parę. Oba obrazy namalowane są na niemal identycznych rozmiarów dębowych deskach o pionowych słojach. Oba przedstawiają dziewczynę w egzotycznym stroju pozującą nie tyle do portretu, co do studium światła, ubioru, przestrzeni – opowiadała.

Jakie jeszcze tajemnice kryje obraz przypisywany Vermeerowi? O tym z dr Grażyną Bastek w audycji "Jest taki obraz" rozmawiał Michał Montowski.

mc

Zobacz więcej na temat: Holandia malarstwo SZTUKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zamyślona barmanka w sali koncertowej

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2014 13:00
W obrazie Édouarda Maneta za barem stoi melancholijna Suzon, a w wielkim lustrze wiszącym za nią odbija się obraz sali koncertowej... W audycji "Jest taki obraz" opowiadaliśmy o dziele "Bar w Folies Bergère".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Renoir obniża status kobiety pędzlem

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2014 13:00
- Mamy do czynienia z niezwykle ciekawym obrazem, w jakimś sensie dla Renoira przełomowym - mówiła w audycji "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Biczowanie jako kara za Horacego? Tajemnica obrazu Piera della Francesca

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2014 13:30
– Ten obraz przysporzył historykom sztuki wielkich kłopotów. W swoich interpretacjach posuwali się czasem do niezwykle ekstrawaganckich odczytań – mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek o słynnym "Biczowaniu" Piera della Francesca.
rozwiń zwiń