X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Biczowanie jako kara za Horacego? Tajemnica obrazu Piera della Francesca

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2014 13:30
– Ten obraz przysporzył historykom sztuki wielkich kłopotów. W swoich interpretacjach posuwali się czasem do niezwykle ekstrawaganckich odczytań – mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek o słynnym "Biczowaniu" Piera della Francesca.
Audio
  • Dr Grażyna Bastek opowiada o obrazie "Biczowanie" Piera della Francesci (Jest taki obraz/Dwójka)
Fragment obrazu Biczowanie Piero della Francesca
Fragment obrazu "Biczowanie" Piero della FrancescaFoto: domena publiczna (wikipedia)

Piero della Francesca (1415-1492) to ukochany malarz Zbigniewa Herberta i wielu innych pisarzy. To dzięki Huxleyowi i jego zapiskom żołnierze angielscy uratowali "Zmartwychwstanie Chrystusa" w Sansepolcro. Malarstwo włoskiego mistrza zostało jednak szybko zapomniane po jego śmierci. Jego dzieła musiały czekać aż do XIX w., gdy talent Francesca został odkryty ponownie. Obok "Zmartwychwstania" do najważniejszych obrazów malarza należą "Chrzest Chrystusa" oraz freski w bazylice S. Francesco w Arezzo ("Legenda Krzyża Świętego").

Zbigniew Herbert - serwis specjalny Polskiego Radia>>>

Jednym z najczęściej komentowanych i analizowanych obrazów Piera della Francesca jest "Biczowanie", który uznaje się za wzór harmonii, geometrii i perspektywy. Był to ulubiony obraz wielu historyków sztuki. Jeden z nich - Kenneth Clark - powiedział, że jest to najdoskonalszy niewielkich formatów obraz stworzony w malarstwie europejskim. – To bardzo tajemnicze dzieło, nie do końca wyjaśnione – powiedziała dr Grażyna Bastek. – Tytułowe biczowanie znajduje się na drugim planie obrazu. To sytuacja, którą znamy z malarstwa europejskiego, lecz nieco późniejszego. Zabiegi polegające na cofaniu sceny religijnej w głąb obrazu i stawianiu na pierwszym planie sceny rodzajowej pojawiają się m.in. w sztuce niderlandzkiej XVI w. – opowiadała.

Nie tylko o sztuce włoskiego renesansu. Gawędy dr Bożeny Fabiani>>>

To, co znajduje się na pierwszym planie, jest nie mniej ważne od przedstawionego zdarzenia z Biblii. Scena ta dopowiada pewne rzeczy, jest komentarzem, a czasem nawet naprowadzeniem na pewne tropy interpretacji tego, co znajduje się w głębi. W "Biczowaniu" właśnie pierwszy plan stanowi największą zagadkę. - Najbardziej ekstrawaganckim odczytaniem jest to, że nie mamy wcale do czynienia z biczowaniem Chrystusa, lecz ze snem św. Hieronima – mówiła dr Grażyna Bastek. – Hieronimowi śniło się bowiem, że jest biczowany za czytanie pogańskich poetów: Wergiliusza, Horacego, Cycerona. To właśnie ci trzej poeci mają być przedstawieni na pierwszym planie obrazu – dodała.

Wedle innych interpretacji "Biczowanie" jest alegorycznym przedstawienie ówczesnych wydarzeń politycznych. Jakie jeszcze tajemnice skrywa dzieło Piera della Francesca? Zapraszamy do wysłuchania nagrania audycji "Jest taki obraz" prowadzonej przez Michała Montowskiego.

"Jest taki obraz" na FB

mc/jp

Zobacz więcej na temat: malarstwo SZTUKA Włochy
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Pejzaż, którego nie było. El Greco i "Widok Toledo"

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2014 10:00
– Nie istnieje żadne miejsce, z którego El Greco malował ten obraz, nawet jeśli taksówkarz z Toledo nas tam zawiezie – mówiła w Dwójce historyk sztuki dr Grażyna Bastek w rozmowie o słynnym obrazie hiszpańskiego malarza.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polacy w poszukiwaniu holenderskich obrazów

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2014 15:30
- Zbigniew Herbert pisał wprost, że jedzie do Holandii, aby na żywo zobaczyć krajobrazy w ramach - mówiła w "Skarbcu Nauki Polskiej" dr Magdalena Śniedziewska, autorka książki stanowiącej próbę monograficznego ujęcia problemu recepcji malarstwa holenderskiego złotego wieku w polskiej literaturze powojennej.
rozwiń zwiń