X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Francisco Goya. "Rozstrzelanie powstańców madryckich"

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2018 10:00
W audycji "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek opowiedziała o dziele powstałym w 1814 roku, które nawiązuje do tragicznych wydarzeń w Hiszpanii z 1808 roku.
Audio
  • Francisco Goya. "Rozstrzelanie powstańców madryckich" (Jest taki obraz/Dwójka)
Francisco Goya Trzeci maja 1808. Fragment obrazu
Francisco Goya "Trzeci maja 1808". Fragment obrazuFoto: Wikimedia Commons/domena publiczna

Obraz przedstawia egzekucję madryckich powstańców, którzy 2 maja 1808 roku wystąpili przeciw okupacji miasta przez napoleońską armię i już następnego dnia zostali straceni na wzgórzu Księcia Pio. W dziele Goi w wyraźny sposób widoczny jest podział na stronę dobra i zła. Z lewej strony przedstawione są ofiary bezlitośnie rozstrzeliwane przez pluton egzekucyjny. Aby ukazać rzeź ponad stu madryckich buntowników, Goya wybrał bardzo przemyślany kadr – część powstańców to leżące pokotem trupy leżące w kałuży krwi; karabiny francuskich żołnierzy skierowane są już jednak w stronę kolejnej grupy, z której wyróżnia się mężczyzna ubrany w białą koszulę i z rękoma rozpostartymi jak u Chrystusa podczas scen ukrzyżowania. Z miejskiej bramy ciągnie się zaś tłum skazańców, który zdaje się nie mieć końca.

Obraz to swego rodzaju dokument historyczny i to pomimo tego, że wszystkie przedstawione w nim postaci są anonimowe. Jednak dzięki wielkiej sile wyrazu i dramatycznemu ukazaniu rzezi stanowi wizualny opis okropności wojny. Pomyślany został niemal jak filmowa sekwencja – anonimowy tłum buntowników porusza się w tragicznym pochodzie przed pozbawionymi twarzy egzekutorami.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadzi: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 30.09.2018

Godzina emisji: 11.00

mko/pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wenus Botticellego. Piękno, które przeraża?

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2018 13:15
W audycji "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek opowiadała o arcydziele włoskiego Quattrocenta utrwalonym na stałe w masowej wyobraźni.
rozwiń zwiń