Francisco Goya. "Rozstrzelanie powstańców madryckich"

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2018 10:00
W audycji "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek opowiedziała o dziele powstałym w 1814 roku, które nawiązuje do tragicznych wydarzeń w Hiszpanii z 1808 roku.
Audio
  • Francisco Goya. "Rozstrzelanie powstańców madryckich" (Jest taki obraz/Dwójka)
Francisco Goya Trzeci maja 1808. Fragment obrazu
Francisco Goya "Trzeci maja 1808". Fragment obrazuFoto: Wikimedia Commons/domena publiczna

Obraz przedstawia egzekucję madryckich powstańców, którzy 2 maja 1808 roku wystąpili przeciw okupacji miasta przez napoleońską armię i już następnego dnia zostali straceni na wzgórzu Księcia Pio. W dziele Goi w wyraźny sposób widoczny jest podział na stronę dobra i zła. Z lewej strony przedstawione są ofiary bezlitośnie rozstrzeliwane przez pluton egzekucyjny. Aby ukazać rzeź ponad stu madryckich buntowników, Goya wybrał bardzo przemyślany kadr – część powstańców to leżące pokotem trupy leżące w kałuży krwi; karabiny francuskich żołnierzy skierowane są już jednak w stronę kolejnej grupy, z której wyróżnia się mężczyzna ubrany w białą koszulę i z rękoma rozpostartymi jak u Chrystusa podczas scen ukrzyżowania. Z miejskiej bramy ciągnie się zaś tłum skazańców, który zdaje się nie mieć końca.

Obraz to swego rodzaju dokument historyczny i to pomimo tego, że wszystkie przedstawione w nim postaci są anonimowe. Jednak dzięki wielkiej sile wyrazu i dramatycznemu ukazaniu rzezi stanowi wizualny opis okropności wojny. Pomyślany został niemal jak filmowa sekwencja – anonimowy tłum buntowników porusza się w tragicznym pochodzie przed pozbawionymi twarzy egzekutorami.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadzi: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 30.09.2018

Godzina emisji: 11.00

mko/pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wenus Botticellego. Piękno, które przeraża?

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2018 13:15
W audycji "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek opowiadała o arcydziele włoskiego Quattrocenta utrwalonym na stałe w masowej wyobraźni.
rozwiń zwiń