X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Alegoria przemijającego świata pędzla Williama Turnera

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2019 11:31
W audycji mówiliśmy o ulubionym obrazie Brytyjczyków według plebiscytu rozpisanego przez BBC Radio 4'Today w 2005 roku - "Ostatniej drodze Temeraire'a". 
Audio
  • "Ostatnia droga Temeraire'a" Williama Turnera (Jest taki obraz/Dwójka)
Fragment obrazu Ostatnia droga Temerairea
Fragment obrazu "Ostatnia droga Temeraire’a"Foto: Wikimedia Commons/domena publiczna

W 2012 dzieło to "zagrało" w "Skyfall", stanowiąc alegoryczne tło rozmowy zmęczonego, podstarzałego Jamesa Bonda z młodym Q:

Q: [Ten obraz] zawsze sprawia, że czuję się nieco melancholijnie. Wielki, stary okręt wojenny haniebnie odholowany na złom. Nieuczciwość czasu, nie sądzisz? Co widzisz?
Bond: Cholernie duży statek.

Przytoczony dialog ze "Skyfall" rozgrywa się w National Gallery w Londynie przed "Ostatnią drogą Temeraire'a", obrazem namalowanym w 1839 roku przez Williama Turnera. Rok wcześniej ten wspaniały okręt wojenny, który w 1805 roku walecznie ochraniał Victory – statek admirała Nelsona w bitwie pod Trafalgarem, został zniszczony w stoczni w Rotherhithe.

Obraz był wielką alegorią przemijającego świata. Turner świadomie nie uwzględnił w obrazie prawdziwych okoliczności zdarzenia. Temeraire’a holowały dwa parowce, a nie jeden, nie odbywało się to o zachodzie słońca lecz podczas dnia, a sam okręt miał już rozmontowane maszty. Statki w obrazie płyną na wschód ku zachodowi, a tymczasem Rotherhithe znajduje się na zachód od Sheemess, skąd Temeraire’a zabrano w ostatnią drogę.

Aluzja pomiędzy młodym Q i Bondem a Temerairem, holowanym do rozbiórki przez puszczający kłęby dymu holownik parowy, jest oczywista. Obraz Turnera był hołdem dla odchodzącego w przeszłość dostojnego okrętu żaglowego. Zachodzące słońce stało się fanfarą na cześć statku i symbolem końca epoki wielkich żaglowców, a może nawet końca brytyjskiej potęgi morskiej. Nadchodzi groźna, pozbawiona dostojnej urody nowoczesność…

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 27.01.2019

Godzina emisji: 11.00

pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jacopo Tintoretto. Najdziwniejszy malarz świata

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2019 12:41
- Zazwyczaj myślimy o starych mistrzach jako o tradycyjnych, realistycznych, spokojnych. Zapominany, że w tym wielkim worku znajdowali się malarze nieprawdopodobnie ekstrawaganccy, o stylu dalece antyiluzjinostycznym. Jednym z nich był niewątpliwie Tintoretto - mówiła w Dwójce historyk sztuki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Pala di San Giobbe". Arcydzieło weneckiego Quattrocenta

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2019 11:00
W audycji "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek opowiedziała o obrazie "Ołtarz San Giobbe" nazywanym także "Madonną z Dzieciątkiem w otoczeniu świętych" (Sacra Convarsazione).
rozwiń zwiń