X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Krzyk natury. Analiza słynnego dzieła Muncha

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2019 14:52
W audycji "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek opowie o słynnym ekspresjonistycznym dziele norweskiego malarza.
Fragment obrazu Edvarda Muncha pt. Krzyk
Fragment obrazu Edvarda Muncha pt. "Krzyk"Foto: Wikipedia/domena publiczna

"Krzyk" Muncha bywa zestawiany z "Moną Lisą". I bynajmniej nie za sprawą urody modeli, lecz raczej sławy obu obrazów. Oba dzieła to gwiazdy popkultury, poddawane licznym trawestacjom w różnych mediach i formach, były też kradzione i ulegały atakom szaleńców. Czy coś jeszcze je łączy? Może to, że w obu dziełach postać ukazana jest tle pejzażu, a krajobraz stanowi o wyrazie obrazów i tworzy swoisty do nich komentarz. W przypadku Giocondy, podkreślony jest ład, spokój i harmonia człowieka z przyrodą, a u Muncha przeciwnie – tragiczne rozdarcie, cierpienie, ból i niepokój, spotęgowany pofalowaniem otaczającego krajobrazu.

Pomimo uproszczenia widoku, miejsce pokazane w obrazie można rozpoznać. To fiord Kristiania w pobliżu Oslo, widziany ze wzgórza Ekeberg. Po lewej stronie spacerują dwie postacie, często interpretowane jako przyjaciele Muncha, z którymi wybrał się na spacer. Artysta wspomniał o nich w notatce na temat obrazu: Szedłem drogą z dwoma przyjaciółmi – zachodziło słońce – nagle niebo zmieniło się w krew i poczułem wielki krzyk w naturze. Kim jednak jest postać na pierwszym panie z rękami na głowie, ustami otwartymi w krzyku. Postać jest na tyle niejednoznaczna, że trudno nawet powiedzieć, czy jest to mężczyzna, czy kobieta, młoda, czy stara – o ile w ogóle jest człowiekiem.

***

Na audycję "Jest taki obraz" zapraszamy w niedzielę (21.07) w godz. 11.00-11.15. Program poprowadzą Michał Montowski i dr Grażyna Bastek.

Obraz Edvarda Muncha pt. "Krzyk"; fot. Wikipedia/domena publiczna Obraz Edvarda Muncha pt. "Krzyk"; fot. Wikipedia/domena publiczna

bch

Zobacz więcej na temat: malarstwo
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Peepshow Samuela van Hoogstratena

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2019 11:39
Oto siedemnastowieczny peepshow – prostokątne pudełko, którego wnętrze malowane jest z trzech stron, a także na górze i na dole. Szósta ściana jest przeźroczysta, dzisiaj zasłonięta taflą plexi, a pierwotnie zapewne pergaminem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Danae". Tycjan zainspirowany Owidiuszem

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2019 11:02
W audycji rozmawialiśmy o obrazie, który wenecki artysta namalował na zamówienie następcy hiszpańskiej korony Filipa (późniejszy Filip II) w 1550 roku.
rozwiń zwiń