X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Odaliska". Wizja haremu na obrazie Ingres'a

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2020 13:52
"Odaliska", zwana niekiedy "Wielką Odaliską" (ciekawe, czy ze względu na wymiary obrazu, czy też z powodu wydłużonego kręgosłupa bohaterki) powstała na zamówienie Karoliny Murat, królowej Neapolu (siostry Napoleona Bonapartego). Jest naga, spoczywa w otoczeniu luksusowych tkanin, rekwizytów i biżuterii. Nie wywodzi się ze świata śródziemnomorskiej mitologii – to mieszkanka haremu.
Audio
  • Jean-Auguste-Dominique Ingres "Odaliska" (Jest taki obraz/Dwójka)
Jean Auguste Dominique Ingres Odaliska
Jean Auguste Dominique Ingres "Odaliska"Foto: Shutterstock/lapas77

Jean-Auguste-Dominique Ingres komponując obraz nawiązał jednak do słynnych aktów bogini Wenus, popularnych w malarstwie europejskim od czasów renesansu. Malarz nigdy nie odwiedził żadnego z krajów Orientu, ale wpisał się tym przedstawieniem w ówczesną fascynację Bliskim Wschodem, tworząc w istocie jedynie wyobrażenie, wizję zamkniętego dla Europejczyków i tajemniczego zarazem haremu. Postać kobiety narysowana długimi, falistymi liniami mało przypomina anatomiczną rzeczywistość, w przeciwieństwie do precyzji i wierności w oddaniu materii tkanin, czy faktury pozostałych rekwizytów. Ciało Odaliski jest wydłużone i ma proporcje podobne do Madonn Parmigianina, w manieryzmie należałoby bowiem szukać artystycznych fascynacji malarza. Chłodne kolory, beznamiętny wyraz twarzy modelki, wystudiowana poza i dekoracyjne zniekształcenia jej ciała przywołują "Alegorię Miłości" Bronzina.

Pod koniec lat 90. XX wieku do obrazu Ingres'a nawiązała grupa feministycznych aktywistek Guerilla Girls, przekształcając "Wielka Odaliskę" na potrzeby plakatu. Odalisce z głową goryla towarzyszył tekst: "Czy kobiety muszą być nagie, aby wejść do Metropolitan Museum?". I poniżej: "Mniej niż 5 procent artystów w galerii sztuki nowożytnej to kobiety, ale 85 procent aktów to przedstawienia kobiet".

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadzi: Michał Montowski 

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 19.01.2020

Godzina emisji: 12.45

am/pg

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Wędrowiec nad morzem mgły". Człowiek w obliczu potęgi natury

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2019 21:04
W audycji "Jest taki obraz" rozmawialiśmy o jednym z najsłynniejszych obrazów olejnych autorstwa Caspara Davida Friedricha.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Malle Babbe". Szalona kumoszka pędzla Fransa Halsa

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2020 14:45
W audycji opowiadaliśmy o obrazie, w którym holenderski malarz nawiązał do niderlandzkiego przysłowia "Pijany jak sowa".
rozwiń zwiń