X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Romantyk kontra morze mgieł

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2012 14:31
"Wędrowiec nad morzem mgły" - najsłynniejszy obraz Caspara Davida Friedricha to manifest romantyzmu: mgła, tajemnica (kim jest postać przedstawiona na obrazie?), przebywanie "na skał szczycie"...
Audio
Caspar David Friedrich Wędrowiec nad morzem mgły
Caspar David Friedrich "Wędrowiec nad morzem mgły"Foto: wikipedia, domena publiczna

Już pod koniec XVIII wieku pejzaż w malarstwie przestaje być jedynie czymś podporządkowanym człowiekowi, ułożonym wedle prawideł harmonii, być tłem dla ludzkich poczynań. Człowiek gubi się w naturze. W krytyce artystycznej pojawiają się dotąd niespotykane kategorie, takie jak "malowniczość". Malowniczy pejzaż nie jest uładzony i harmonijny, ale przeciwnie – dziki i poszarpany.  W pejzażu nieuładzonym, niepoddanym woli człowieka, zaczęto dostrzegać odsłaniające się oblicze Boga.

- Wędrowiec na szczycie skał stoi wobec boskiej potęgi, boskiego pierwiastka natury – mówi dr Grażyna Bastek. –  Pejzaż staje się nowym malarstwem religijnym. Schelling wzywa artystów, by nie naśladowali kształtu natury, ale oddawali jej duchową istotę. Ale do tego malarz musi tę istotę zrozumieć, przeczuć. Staje się kapłanem, pośrednikiem pomiędzy widzem a naturą.

Przełomowym obrazem dla tego nurtu jest o 10 lat wcześniejszy (1808) obraz tegoż Friedricha Krzyż w górach (tak zwany Ołtarz deczyński). Krzyż w górach stoi w obliczu zachodzącego słońca, które jest obrazem Boga. Wędrowiec… także stoi w obliczu światła.

/

- Widzimy człowieka w obliczu natury, nieposkromionej i groźnej, ale nie widzimy twarzy tego człowieka. Widzimy jego sylwetkę odciętą na tle światła, będącego w głębi obrazu. Wędrowiec, ustawiony na pierwszym planie, jest w cieniu.

Światło na tym obrazie ma więc to samo, co na Ołtarzu, panteistyczne znaczenie.

O okolicznościach powstania obrazu i jego symbolice w audycji Michała Montowskiego opowiadała dr Grażyna Bastek.

***

Caspar David Friedrich (1774-1840) – niemiecki malarz, uznawany za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa romantycznego. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Kopenhadze i Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie. Podróżował na Rugię i w Karkonosze. Malował widoki przyrody o cechach religijnych i symbolicznych. Motywami jego obrazów są ruiny kościołów, postacie pogrążone w kontemplacji, odwrócone tyłem do widza, a także uschłe drzewa, cmentarze, blaski wieczoru lub świtu...

Zobacz więcej na temat: Grażyna Bastek Kopenhaga
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Nikt nie widział Mona Lisy

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2012 09:16
Odwiedzający Luwr zastanawiają się nad tajemniczym uśmiechem przedstawionej postaci, podziwiają laserunki. Jednak czy widzą prawdziwą damę namalowaną przez Leonarda da Vinci?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tancerki, których nie ma

Ostatnia aktualizacja: 14.07.2012 09:09
Choć znamy wiele modelek Degasa z nazwiska, trudno poznać ich wygląd z obrazów, na których są przedstawione. Malarz koncentrował się na ruchu, twarze są niewyraźne, rozmazane, przesłonięte włosami...
rozwiń zwiń

Czytaj także

Oszpecenie i cnota

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2012 11:59
Wymowa obrazu "Starzec i chłopiec" jest niezwykła. Młody człowiek tuli się do starca niezależnie od jego brzydoty, jakby dla podkreślenia, że wygląd nie odzwierciedla wnętrza. To zupełnie niespotykane w malarstwie XV wieku.
rozwiń zwiń