Tryumfalny powrót Weinberga

Ostatnia aktualizacja: 05.08.2010 12:20
O sukcesie opery "Pasażerka" polskiego kompozytora Mieczysława Weinberga na prestiżowym festiwalu w austriackiej Regencji opowiada krytyk muzyczny Jacek Marczyński
Audio

W środowym "Wybieram Dwójkę" zrecenzowaliśmy Pasażerkę – operę Mieczysława Weinberga, która została wystawiona na festiwalu w austriackiej Regencji. Pasażerka powstała w oparciu o powieść Zofii Posmysz pod tym samym tytułem, pierwszą w literaturze pięknej opowieść nawiązującą do realiów obozu koncentracyjnego i zagłady z punktu widzenia oprawców. Niemniej ciekawą postacią jest urodzony kompozytor opery, którego muzyka - przez całe dekady zapomniana - budzi ostatnio gorący entuzjazm wśród melomanów i krytyków całej Europy.

Jeden z brytyjskich krytyków nazwał nawet Weinberga "trzecim wielkim kompozytorem sowieckim po Prokofiewie i Szostakowiczu". Faktycznie twórca Pasażerki znajdował się pod silnym wpływem ostatniego z kompozytorów. Ale choć większość życia spędził w Związku Radzieckim, to urodził się i wykształcił w Warszawie, z której wypędziła go dopiero nazistowska inwazja oraz represje wobec ludności żydowskiego pochodzenia. 

Tym bardziej do myślenia daje fakt, że muzyka Weinberga jest dziś nagrywana i studiowana w Wielkiej Brytanii czy Niemczech, pozostając jednocześnie praktycznie nieznana w Polsce. O suckesie "Pasażerki" Weinberga oraz wiedzy o poslkich korzeniach kompozytora opowiada krytyk muzyczny Jacek Marczyński:


Czytaj także

Lato filmów

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2010 13:18
W dzisiejszym "Wybieram Dwójkę" o trzech różnych festiwalach filmowych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Prawdziwi mężczyźni i niezwykłe kobiety

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2010 15:18
Europejska prasa o męskości Johna Malkovicha i symfonicznych ciągotkach Stinga
rozwiń zwiń
Czytaj także

Niepokój we wrocławskiej operze

Ostatnia aktualizacja: 29.07.2010 13:28
W czwartkowym "Wybieram Dwójkę": o Pessoi wg Michela van der Aa oraz o przygotowaniach do obchodów rocznicy Powstania.
rozwiń zwiń